بررسی کامل هیوندای سوناتا YF و مقایسه آن با کیا اپتیما
بررسی کامل هیوندای سوناتا YF و مقایسه آن با کیا اپتیما
نگاهی به تاریخچه هیوندای سوناتا YF :
هیوندای سوناتا YF در بسیاری از بازارها با نام هیوندای i45 شناخته میشود و به دلیل طراحی خشن و استفاده از خطوط فراوان بر روی بدنه، به سرعت محبوبیت بالایی پیدا کرد. البته این محبوبیت تحت تأثیر برخی عوامل ناخوشایند در سوناتا قرار گرفت ازجمله هندلینگ نهچندان مناسب و کوبش سیستم تعلیق به ویژه در دستاندازها و نیز ارتفاع پایین کف خودرو.
نسل ششم سوناتا یعنی YF، سال 2009 در نمایشگاه خودروی لسآنجلس معرفی شد. این خودرو مدلی بسیار موفق برای هیوندای بوده و همچنین معرف زبان طراحی جدید این خودروساز نیز محسوب میشد. هیوندای سال 2012 فیس لیفت ملایمی روی YF اعمال کرد؛ اما نسل هفتم سوناتا یعنی LF که از زبان طراحی جدیدی بهرهمند است، سال 2014 در نمایشگاه بینالمللی خودروی نیویورک معرفی شد.
کمپانی کره ای هیوندای در سال 2014 از هیوندای سوناتا – Hyundai Sonata فیس لیفت شده برای بازار آمریکا رونمایی کرد. هیوندای در زمان معرفی به 50 مورد تجهیزات جدید و یا اصلاح شده اشاره کرد که برای تیپهای مختلف GLS، SE، SE 2.0T و مدلهای Limited، به صورت استاندارد و سفارشی در نظر گرفته شده است. تغییرات ظاهری مدل 2014 شامل طراحی جدید جلو پنجره، طرح اصلاح شده سپر عقب، چراغ های جلوی زنون، چراغهای عقب LED و رینگهای 17 و 18 اینچی سفارشی میشود.
طراحی داخلی هیوندای سوناتا YF مدل 2014 نیز از یک پنل ابزار جدید، فرمان چرمی (در تیپهای SE و مدلهای Limited، سیستم مسیریاب ماهوارهای دارای صفحهنمایش 8 اینچی، صفحهنمایش رنگی رادیو، استفاده از فیبر کربن در تیپ SE، صندلی راننده مجهز به تهویه (در تیپ Limited) نسبت به YF های قبل فیس لیفت بهره مند شده است.
عیب اول: کیفیت کابین و قطعات مختلف به کاررفته در آن
کیفیت پایین کابین و قطعات آن، اولین مورد در لیست معایب سوناتا وای اف است. این خودرو یک سدان متوسط خانوادگی است و با توجه به قیمت گذاری آن در بازارهای جهانی، به هیچ عنوان در دسته خودروهای لوکسی مانند بنز و بی ام و قرار نمیگیرد. بنابراین، نباید انتظار زیادی از کابین این خودرو داشته باشیم.
با این حال، کیفیت کابین هیوندای سوناتا YF، میتوانست بسیار بهتر از این باشد. استفاده از مواد ارزان قیمت در بخشهای مختلف کابین، حس خوبی به سرنشینان منتقل نمیکند.
عیب دوم: تعلیق خشک، کوبش و ارتفاع پایین خودرو
از زمان عرضه اولیه تا امروز، اصلی ترین نقطه ضعف هیوندای سوناتا YF، همین تعلیق خشک و ارتفاع پایین خودرو است. این خودرو از لحاظ ظاهری، خودرو اسپرت تری نسبت به نسل قبلی سوناتا به حساب میآید. استفاده از تعلیق اسپرت و کاهش ارتفاع خودرو نیز، قرار بود هم راستا با ظاهر اسپرت خودرو باشد؛ اما به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل شد.
کوبشهای آزاردهنده و ارتفاع بسیار کم خودرو که در مواردی باعث مشکلاتی میشود، از معایبی است که صاحبان هیوندای سوناتا YF به آن اشاره میکنند.
شاید جدی ترین مشکلی که سوناتا دارد ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است. این مشکل باعث گیرکردن خودرو در سرعت گیرهای ناهموار جادههای کشورمان میشود. شاید عده ای از خریداران و مالکان این خودرو عقیده داشته باشند که با تعویض لاستیک این خودرو و انداختن چهار حلقه لاستیک فاق بلند بهجای لاستیکهای فابریک کارخانه، مشکل گیرکردن کف خودرو تا حدودی حل میشود، اما این کار به این سادگیها نیست.
انداختن لاستیک فاق بلند ممکن است عوارضی همچون فرمان پذیری کمتر در سرپیچ ها و شتاب گیریهای بالا، کاهش قدرت ترمز و کاهش چسبندگی و پایداری خودرو را به دنبال داشته باشد.
درمجموع می توان سبک طراحی NF را کلاسیک، YF را اسپرت و LF را تلفیقی از اسپرت و لوکس دانست. طراحی NF ساده و به دور از پیچیدگی است که هماهنگی خوبی در آن به چشم میخورد.
همین موضوع سبب شده طراحی این خودرو با گذشت زمان قدیمی و کسل کننده به نظر نیاید و هنوز هم قابل قبول به نظر برسد؛ اما هیوندای مدعی است معرفی هیوندای سوناتا YF باعث ایجاد تحولی در زمینه طراحی سدان های متوسط بوده است. سبک طراحی YF که تهاجمی و جسورانه به نظر میرسد، در بازار آمریکا مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما چندان موردپسند کره ای ها واقع نشد.
امکانات
شش کیسه هوا، شش بلندگو، سردکن و گرمکن صندلی های عقب و جلو، پرده عقب برقی، سانروف پانوراما، صندلی های عقب و جلو برقی، مانیتور، ترمز دستی برقی، دنده پشت فرمان، TCS , HAC , ESC , BAS , ABS , EBD.
مقایسه با کیا اپتیما
مشخصات فنی سوناتا YF و کیا اپتیما ۲۰۱۳, تا حدودی با هم برابر است، اما می توان گفت که اپتیما مصرف سوخت کمتری نسبت به سوناتا دارد. اپتیما که ظاهری اسپرت و جوان پسند را از خود به نمایش گذاشته است، سواری خشکی نیز دارد، اما این خشک بودن به اندازه سوناتا نیست و خودرو از سواری نرم تر و با کوبش و سروصدای کم تری بهره می برد.
هندلینگ اپتیما راحت و لذت بخش است. در مقابل سوناتا عملکرد بهتری در گیربکس دارد که بسیار با موتور هماهنگ است. همچنین ترمزها بهتر و قوی تر از اپتیما عمل می کنند.
سوناتا برای یک سدان متوسط طراحی جالب و اغراق شده ای دارد . یکی از دلایل فروش بالای هیوندای سوناتا YF هم عامه پسند بودن طراحی اش است . در بازار کشور ما که مردم بیش از هر چیز به دنبال چهره خودرو و آپشن هستند هیوندای سوناتا YF را می توان محبوب ترین خودروی وارداتی دانست که بیش از هر چیز مدیون چهره اش است . سبک طراحی هیوندای سوناتا YF چندان زیبا نیست و بیش از هر چیز پر زرق و برق بودنش است که به چشم می آید .
در داخل کابین هیوندای سوناتا YF طراحی خوبی مشاهده میشود اما متاسفانه طبق روال اکثریت کره ای ها که خیلی از پارامتر های خودروی خوب را فدای چهره میکنند در هیوندای سوناتا YF هم متریال خوب و دل نشینی به کار نبرده اند . هم چنین به علت فرم خاص طراحی اتاق قسمتی از راحتی سرنشینان و فضای کابین گرفته شده است که فضای کابین را تنگ و خفه کرده است . کابین سوناتا بر خلاف اپتیما که ارگونومی خوبی دارد چندان دلچسب نیست و کمی گیج کننده به نظر می رسد .
امکانات سوناتا خوب است و با توجه به قیمتش کامل به نظر می رسد . یکی دیگر از ایراداتی که به کابین سوناتا وارد است ایزوله نا مناسب کابین است که صدای زیادی را به داخل اتاق راه می دهد و آرامش را از سرنشینان سلب می کند .
پیشرانه استفاده شده در سوناتا و اپتیما مشترک است اما در هیوندای سوناتا YF بازده کمتری دارد و حدود 2 اسب بخار قدرت کمتری تولید می کند . لختی ای که در شتابگیری اپتیما احساس می شد در هیوندای سوناتا YF هم با کمی تشدید وجود دارد و علاوه بر این مصرف سوخت بالاتری هم نسبت به اپتیما به ثبت می رساند . از لحاظ فنی سوناتا استهلاک بالایی دارد که در دراز مدت مالک خود را خسته و اذیت می کند .
هیوندای سوناتا YF سواری اش خشک است و کوبش های بسیاری دارد که لاستیک های فاق کوتاه آن هم تاثیر بدی بر روی این خشکی و سواری آن گذاشته است . البته سوناتا یک نکته مثبت نسبت به اپتیما دارد و آن هم ترمز های آن است که مطمئن تر از اپتیما عمل میکنند .
در کل مصرف سوخت بالا ، لذت پایین رانندگی ، کابین با متریال و ایزوله نامناسب ، لختی پیشرانه و جعبه دنده ، استهلاک بالا و کیفیت ساخت متوسط از مهم ترین نقاط ضعف هیوندای سوناتا YF به شمار میرود و بزرگ ترین نقطه قوت آن هم بازار فروش خوبش و طراحی اش است .
مشخصات هیوندای سوناتا YF :
حجم موتور | 2359 |
تعداد سیلندرها | 4 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 233 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
حداکثر سرعت | 210 |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10 |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
مشخصات فنی بدنه
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D seqment |
ابعاد | |
وزن | 1451 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 225/45 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 225/45 R 18 |
مشخصات فنی موتور
حجم موتور | 2359 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک | 70 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 233 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 73 اسب بخار بر لیتر |
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
نوع جعبه دنده | جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 6 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل به همراه ASD |
تعلیق جلو | مک فرسون مستقل برای هر چرخ |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
کمک فنرهای جلو | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
کمک فنرهای عقب | کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی |
انتقال قدرت
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
دیفرانسیل | دیفرانسیل جلو |
عملکرد خودرو
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 10 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 9.8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP | 5 |
امکانات رفاهی و آپشن ها
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS , EBD , ESC , HAC , TCS , ASD |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار ، سیستم قفل کودک در اختیار راننده ، |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت |
نوع غربیلک | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی |
سیستمهای تهویه مطبوع | دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ، کانالهای تهویه هوا بر روی ستونها و کنسول میانی ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای 2 عدد بلندگو و 2 تیونر ، دارای ساب ووفر، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable |
سیستمهای مولتی مدیا | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده |
سیستم صندلیهای جلو | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای سیستم گرمکن ، دارای قابلیت تا شوندگی |
سیستم آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی |
سیستم شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار |
سیستم های سقف | سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای |
سیستم روشنایی جلو | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها ، مجهز به سیستم تعقیب نور چراغهای جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
سیستم های کمک رانندگی | مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل |
نتیجه گیری:
اگر فردی هستید که از خودروی گران قیمت خود، کمتر در درون شهر استفاده می کنید و از آن بیشتر در مسافرت ها بهره می برید، انتخاب سوناتا تا حدودی شما را پشیمان خواهد کرد. زیرا که در بیشتر جاده های ناهموار و سرعت گیر ها، کف خودرو گیر می کند و باعث دل آزردگی شما می شود. اگر قصد خریدتان از هیوندای سوناتا YF استفاده کلی است، همانطور که گفته شد این خودرو زیبا، جذاب و پر آپشن است اما کوبش و سروصدا نیز دارد.
آخر:
امیدواریم که از این مقاله بهره ی کافی را برده باشید.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا