آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

نقد و بررسی لوازم و قطعات استوک هیوندای النترا

النترا

نقد و بررسی هیوندای النترا

تاریخچه هیوندای النترا

برند هیوندای توانسته در طی نزدیک به سه دهه، از یک خودروساز نسبتاً گمنام و درجه چند به برندی مطرح و اسم و رسم ‌دار در جهان خودرو بدل شود. با آن که هنوز هم هیوندای از ارزشمندترین اسامی صنعت خودرو نیست، ولی محصولاتش توانسته‌ اند در بازار سهمی قابل توجه کسب کنند.

در بین محصولات این شرکت کره‌ای، یکی از قدیمی‌ ترین و نام آشناترین‌ها النتراست. خودرویی که در ایران هم در چند نسل توانست موفق ظاهر شود و تا همین چندی پیش نسل ششم آن به صورت مونتاژ و وارداتی به بازار عرضه می‌شد.

بررسی هیوندای النترا نسل اول النترا (1990-1995)

یکی از دلایل پیشرفت شرکت هیوندا تنوع در محصولاتش می باشد و دلیل رشد النترا نیز همین متنوع بودن طراحی آن بود.نسل اول النترا در سال 1990 جایگزین خودرو stellar شد.یک سدان تازه نفس با سه پیشرانه 1.5 ، 1.6و 1.8 لیتری که در همان سالهای اول گمانه زنی هایی در مورد ادامه تولید این خودرو زده شد اما با ویژگی های اسپرت النترا این خودرو موفق شد نظر بازار را به خود جلب کند

تا جایی که در همان سال های ابتدایی تنه به تنه رقبایی چون فورد سیرا و واکسهال کاوالیر می زد. این نسل از النترا فقط در اروپا و کره به فروش رفت و تعداد محدودی نیز وارد بازار ایران شد. از مشخصات فنی مناسب این خودرو که از همان روز اول نظر هارا به خود جلب کرد رسیدن به سرعت 100 کیلومتر زیر 10 ثانیه بود چیزی که هم اکنون پراید و پژو خواب آن را باید ببینند.

بررسی هیوندای النترا نسل دوم النترا (1995-2000)

در نسل دوم زمان تغییر برای هیوندای النترا جوان رسیده بود و در سال 1995 نسل دوم این خودرو در دو کلاس سدان و استیشن وارد بازار شد.این خودرو با چهار پیشرانه 1.5 ، 1.6 ، 1.8 و 1.9 لیتری دیزلی که سفارشی بود تولید می شد این نسل از النترا متاسفانه بدلیل قوانین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی وارد کشور ما نشد.

بررسی هیوندای النترا نسل سوم النترا (2000-2005)

نسل سوم النترا نسلی بود که نقطه عطفی در طراحی این خودرو به وجود آورد.در این نسل که ما ایرانی ها آن را با نام هیوندای آوانته می شناسیم تغییرات اساسی بوجود آمد. شیشه های برقی و کیسه های هوای جلویی و جانبی از جمله این تغیرات بودند. این نسل سه پیشرانه 1.6 ، 1.8 ،2لیتری دیزلی که سفارشی بود ،وارد کشور ما شد .

کرمان موتور مونتاژ این خودرو تحت لیسانس هیوندای را برعهده گرفت و این خودرو از همان روز های اول نوید یک رانندگی ایمن و نرم را به شما وعده می داد که در دو کلاس هاچ بک و سدان قابل عرضه بود البته قابل ذکر است نمونه هاچ بک النترا هیچ گاه وارد ایران نشد.

بررسی هیوندای النترا نسل چهارم النترا(2006-2010)

در نسل چهارم النترا شاهد تغیرات اساسی نبودیم .این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو در نیویورک به عرضه عموم قرار داده شد با دو پیشران 1.6 و 2 لیتری تولید انبوده شد که قابل ذکر است این مدل فقط تغیراتی در ظاهر خود میدید و علاوه بر آن یک نمونه پیشران 2 لیتری توربو نیز برای اولین بار بر روی شاسی این خودرو قرار گرفت.

بررسی هیوندای النترا نسل پنجم النترا(2010-2015)

هر وسیله ای که تولید می شود یک نقطه طلایی دارد نقطه ای که ناگهان طراحان هر چه دارند رو میکنند. نسل پنجم النترا نیز همان نقطه طلایی می باشد که با تغیرات به وجود آمده این خودرو موفق شد در سال 2011 به خودرو سال آمریکا تبدیل شود.قابل ذکر است که این خودرو در ایران نیز به فروش بسیار خوبی رسید.

النترا در این نسل خود در دو کلاس سدان و کوپه قابل عرضه بود که با دو پیشران 1.8 و2 لیتری به بازار عرضه شد.مدل 1.8 لیتری این خودرو یک پیشرانه DCVVT با قدرت 147 اسب بخار در دور موتور 6500 دور و گشتاور 178 نیوتون متر در دور موتور 4700 را در سینه خود جای داده بود که این قدرت تولید شده توسط یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک به چرخ ها منتقل می شود.

این خودرو مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون ( تعلیق ستونی ) در جلو بوده و مجهز به فنرهای لول و ضربه گیر گازی نیز هست. این پیشرانه ۱.۸ لیتری خودرو را در زمان ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. مصرف بنزین این خودرو رو در سیکل ترکیبی (شهر و بزرگراه) معادل ۷.۱ لیتر بوده که با توجه به وزن ۱۲۸۰ کیلوگرمی آن مناسب به نظر می رسد. ظرفیت باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است.

بررسی هیوندای النترا و طلوعی دنباله دار در نسل ششم 

در نسل ششم النترا بیشتر شاهد تغییرات در ظاهر خودرو هستیم.این مدل از خودرو النترا به دلیل همسویی بیشتر با استاندارد های جهانی امکانات بسیار زیادی را در دل خود جای داده و برای بر قراری یک هارمونی منظم بین مدل های هیوندای طراحی آن نزدیک به مدل های دیگر شده است

در نسل ششم النترا سه پیشرانه جدید 2لیتری DOHC در مدل پایه ، نمونه کم مصرف 1.4 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژ و در نهایت موتور پر قدرت و کم مصرف 1.6 لیتری DOHC مجهز به سیستم توربو شارژ نیز برا نسل ششم النترا در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی هیوندای النترا 2014

معرفی خودرو

هیوندای النترا اصلی ‌ترین حضور خود در بازار ایران را از سال 2013 تجربه کرد یعنی زمانی که آسان موتور مدل جدید این خودرو را با ظاهری جذاب و امکاناتی مناسب روانه‌ بازار کرد. النترا گرچه از نظر فنی به پای رقبای خود نمی‌رسید، ولی از نظر ظاهری خودرویی کاملا رقابتی بود، به خصوص اینکه در سال 2014 پای نمونه فیس لیفت این خودرو نیز به جاده‌های کشور باز شد و با جذابیت‌های بیشتر خود توانست بازار به مراتب پررونقی را تجربه کند.

هیوندای النترا 2013-2016 را باید خودرویی مناسب برای افرادی دانست که به دنبال یک سدان خانوادگی جذاب و مقرون به صرفه هستند. ناگفته نماند که با ورود نسل جدید این خودرو در سال 2017، موفقیت‌های النترا 2013-2016 تا حدی کاهش یافت و نگاه اغلب طرفداران این خودرو به سمت برادر جوان ‌تر کشیده شد.

با این وجود النترا 2013-2016 هنوز هم در رنج قیمتی خود جزو سدان‌های جذاب دست دوم بازار داخلی محسوب می‌شود؛ در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق ‌تر به این سدان جذاب کره‌ای داشته باشیم.

نقد و بررسی هیوندای النترا (فضای داخلی)

کمپانی هیوندای تغیرات چشمگیری را در بخش طراحی نسل پنجم النترا اعمال کرده است؛ در این میان نمای داخلی این خودرو هم از این قاعده مستثنی نبوده و می‌توان نمره‌ خوبی را برای طراحی داخلی النترا 2013-2016 در نظر گرفت. متاسفانه کیفیت اغلب مواد استفاده شده در کابین این خودرو چندان‌ چنگی به دل نمی ‌زد و پلاستیک‌های به کار رفته در کابین در حد رقبای ژاپنی این خودرو نیستند.

از نظر فضای داخلی می‌توان النترا را در حد سراتو دانست چون در حقیقت این دو خودرو برادرهای ناتنی هستند و ابعاد آن‌ها بسیار نزدیک به هم است؛ با این تفاوت که نکات مثبت هیوندای النترا را باید طراحی خوب و جذاب داخلی، فضای داخلی مناسب و امکانات متنوع (به نسبت سال تولید) دانست؛

البته از مواردی همچون کیفیت متوسط قطعات، کمبود فضای سر ردیف عقب هم باید به عنوان معایب کابین هیوندای النترا 2013-2016 یاد کرد. در بخش امکانات النترا 2013-2016 می‌توان به سنسور فشار باد تایر، سنسور باران، چراغ شور، فرمان برقی، گرمکن فرمان، نمایشگر 4.3 اینچی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه‌ مطبوع خودکار دوگانه، کول باکس، صندلی برقی راننده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، تودوزی چرمی، کروز کنترل، آینه‌ وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی و سانروف برقی اشاره کرد.

البته امکاناتی که از آن‌ها یاد شد در فول ‌ترین نمونه‌‌های وارد شده موجود هستند و ممکن است تیپ‌های دیگر دارای امکانات کم‌تری باشند. مدل‌های 2013 به بعد هیوندای النترا که فیس لیفت شده‌اند، دارای داشبورد متفاوتی هستند؛ ضمن اینکه به صورت آپشن امکان سفارش نمایشگر 7 اینچی داشبورد نیز برای آن‌ها وجود داشت. در مدل‌های 2013 جای خروجی‌های سیستم تهویه تغییر کرده است و پشت آمپرها نیز طراحی بهتری نسبت به گذشته دارند.

داخل-النترا-2014

نقد و بررسی هیوندای النترا (بیرون خودرو)

طراحی نمای بیرونی النترا حالتی سیال دارد و حسی مانند کوپه‌های دو در را به بیننده منتقل می‌کند. طول کم کاپوت نیز باعث شده تا نمای جانبی این خودرو بسیار منحصر به فرد باشد و با هیچ خودروی دیگری اشتباه گرفته نشود. چراغ‌های جلو و عقب النترا حالتی قرینه دارند و در کل تمامی اجزا از هماهنگی خاصی برخوردار هستند.

در این میان افراد بسیاری نیز وجود دارند که میانه خوبی با طراحی منحصربه فرد النترا 2013-2016 نداشته و در این رنج قیمتی خودروهای عامه پسندتری همچون مزدا 3 یا کیا سراتو را ترجیح می‌دهند. در نمونه‌های فیس لیفت شده، چراغ‌های جلو به یک نوار LED مجهزند که نقش چراغ روشنایی در روز را بازی می‌کند و سپر خودرو نیز متفاوت با قبل است.

از دیگر تفاوت‌های مدل‌ فیس لیفت 2014-2016 با مدل‌ 2013 چیدمان داخلی متفاوت چراغ‌های عقبی، چراغ‌های مه شکن L شکل و رینگ‌های جدید است. در کل هیوندای النترا نه تنها نمره‌ قبولی را در بخش طراحی خارجی دریافت می‌کند، بلکه آن را باید از بهترین‌های سگمنت خود دانست به طوری که با وجود به بازار آمدن مدل جدید 2017، مدل قبلی هنوز جذابیت خود را از دست نداده است.

کابین-النترا-2014

نقد و بررسی هیوندای النترا (رانندگی خودرو)

پیش از شروع رانندگی با هیوندای النترا 2013-2016 با توجه به مشخصات فنی نزدیک به مزدا 3 انتظار بالایی از این خودرو داشتیم، اما با شروع حرکت متوجه شدیم که النترا با مشخصات خود روی کاغذ فاصله دارد و نباید انتظار زیادی از پیشرانه‌ 1.8 لیتری این خودرو داشت. عملکرد جعبه دنده 6 سرعته نیز نرم و فاقد هیجان است.

بهتر است به قرار دادن دنده در حالت دستی نیز فکر نکنید، چون حتی در این حالت نیز با رسیدن دور موتور به محدوده قرمز، گیربکس بدون نیاز به دستور راننده اقدام به سبک کردن دنده خواهد کرد! سواری خشک النترا 2013-2016 یکی دیگر از نکات منفی این خودرو محسوب می‌شود که گرچه به خشکی مزدا 3 نیست، اما در رده‌ا ی پایین‌ تر از تویوتا کرولا قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه صداهای وارد شده به کابین نیز در مقایسه با رقبایی چون کرولا و مزدا 3 نیو بیشتر هستند.

با نگاهی به سطح امکانات هیوندای النترا 2013-2016 می‌توان گفت که به نظر می‌رسد کمپانی هیوندای سعی داشته با امکانات متنوع سرنشینان این خودرو را راضی نگه دارد؛ برای مثال سایر رقبا به جز سراتو فاقد سردکن صندلی هستند و این را باید یک مزیت برای النترا دانست! شتاب گیری النترا نیز نسبت به همتایان خود کندتر است و در خوشبینانه ‌ترین حالت می‌توان آن‌ را تنها برتر از میتسوبیشی لنسر دانست.

هیوندای-النترا

نقد و بررسی هیوندای النترا (موتور)

هیوندای النترا در بازارهای جهانی با سه موتور 1.6 لیتری، 1.8 لیتری و 2 لیتری مجهز شده است، اما در بازار ایران تنها همان موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر عرضه شده است که مشخصات چندان قابل توجهی ندارد. این پیشرانه‌ تنفس طبیعی می‌تواند 147 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن‌ متر گشتاور تولید کند.

گرچه این مشخصات از النترا خودرویی سریع و اسپرت نمی‌سازند ولی برای استفاده روزمره کفاف می‌دهد. النترا در زمان 10.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز 205 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. از نظر مصرف سوخت نیز این خودرو در وضعیت مناسبی قرار داشته و در سیکل ترکیبی تنها 7.1 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

عقب-النترا-2014

نقد و بررسی هیوندای النترا ( ایمنی خودرو)

النترا با همه‌ خوبی ‌ها و بدی‌ هایش اما در بخش ایمنی چیزی کم ندارد و دریافت 5 ستاره‌ ایمنی از موسسه آمریکایی NHTSA گواه این مدعاست. تجهیزات ایمنی هیوندای النترا شامل 6 عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری، سیستم تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب و کمربند ایمنی پیش کشنده را نام برد؛ البته برخی مدل‌های النترا نیز به بازار ایران وارد شده‌اند که تنها 2 ایربگ دارند.

اگر در فکر خرید هیوندای النترای دست دوم هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نمونه‌های فول و فیس لیفت سال 2014 به بعد این خودرو بروید؛ چون هم امکانات خوبی را در قبال مبلغ پرداختی دریافت خواهید کرد و هم ظاهر خودرو نسبت به نسخه‌ قبل از فیس لیفت بهتر است. هیوندای النترا 2013-2016 بسته به نیاز و انتظارات خریدار می‌تواند خودرویی بسیار مناسب یا انتخابی ناامید کننده باشد.

اگر اهل رانندگی اسپرت و پر شتاب هستید یا راحتی سواری خیلی برایتان اهمیت دارد، النترا خودروی شما نیست اما در صورتی که به دنبال خودرویی کم استهلاک هستید که از امکانات متنوع و بازار دست دوم پررونقی برخوردار باشد، باید النترا 2013-2016 را در میان گزینه‌های خود قرار دهید.

امکانات خارجی مدل استاندارد النترا

          – CHMSL  چراغ استوپ High-Mount (ثابت) مرکزی
– سوئیچ تغییر وضعیت چراغ‌های روزتاب
– چراغ‌های اسکورت
– گرم ‌کن‌های برقی آینه‌ها به رنگ بدنه
– سپرهای همرنگ بدنه
– شیشه جلوی سایه‌بانی
– شیشه ‌های سولار (خورشیدی)
– برف‌ پاک‌ کن شیشه جلو با دو سرعت متفاوت و قابلیت از بین بردن بخار و غبار

امکانات استاندارد داخل هیوندای النترا

              – تریم سقف با چگالی بالا و کاملاً صاف
– دستگیرهای فلزی درب‌ها
– دستگیره‌های داخلی (جای استراحت دست-دسته صندلی) درب‌ها به صورت یکپارچه
– جای مخصوص نقشه با نگه‌ دارنده بطری روی درب‌های عقب و جلو
– آفتاب‌ گیر دارای آینه و کاور (پوشش)
– دکمه کرومی وضعیت ترمز دستی
– کف‌پوش دوخته‌شده
– درزگیر درب
– سیستم تهویه مطبوع
– فرمان تلسکوپی و شیب ‌دار (کج)
– کروز کنترل
– کامپیوتر (نمایشگر) مسافت (مسافت باقی‌مانده تا خالی شدن باک، متوسط مصرف سوخت، متوسط سرعت خودرو، زمان تخمینی)
– صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت و تنظیم ارتفاع
– کیلومتر شمار، نمایشگر دور موتور، نمایشگر سوخت، مسافت ‌سنج دیجیتال، مسافت پیموده شده، ساعت دیجیتال و نمایشگر دمای بیرون

سخن پایانی

هیوندای النترا رقبای سرسختی چون دوج دارت و مزدا 3 سدان را پیش روی خود می‌بیند. دوج دارت با سه موتور مختلف عرضه می‌شود. پیشرانه مدل پایه، یک موتور 1.4 لیتری MultiAir با 160 اسب بخار توان است و از دو موتور 2 لیتری 16 سوپاپ Tigershark با 160 اسب بخار و موتور 2.4 لیتری MultiAir Tigershark با 184 اسب بخار توان نیز می‌توان به عنوان آپشن یکی را انتخاب کرد.

اما مزدا 3 جدید یکی از محبوب ‌ترین سدان‌ها بازار است که دارای دو انتخاب برای پیشرانه می‌باشد. یکی موتور دو لیتری SKYACTIV-G با 155 اسب بخار و دیگری موتور SKYACTIV-G جدید با 184 اسب بخار توان. هر دو مدل با یک سیستم انتقال دستی 6 سرعته SKYACTIV-MT به فروش می‌رسند و خریداران می‌توانند به عنوان آپشن سیستم انتقال 6 سرعته اتوماتیک SKYACTIV-Drive را سفارش دهند.

هیوندای النترا 2014 با توجه به تمامی تغییراتی که به خود دیده است و اضافه شدن تریم Sport جدید، باز هم می‌تواند به عنوان یکی از پیشگامان بازار باشد. هیوندای معمولاً نسبت به رقبا فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و یکی دیگر از مزایای آن صندوق عقب جاداری است که می‌تواند از محصولات برندهای دیگر پیشی بگیرد.

آخر:

امیدواریم که از مقاله بررسی هیوندای النترا بهره کافی را برده باشید.
اگر در خرید قطعات خودروی النترا خود دچار شک و تردید هستید ما به شما استوراستوک را پیشنهاد میکنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا