آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

بررسی نسل های خودروی کره ای هیوندای سوناتا

سوناتا-yf

بررسی نسل های هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یکی از خودروهای بابدنه سدان یا متوسط حساب می شود که در سال 1985 در کره ی جنوبی تولید شد.اولین نسل سوناتا که در سال 1985 به بازار معرفی شد ، هیوندای استلار نام داشت که با موتوری ارتقا یافته به بازار عرضه شد اما دو سال بعد به دلیل استقبال نکردن مشتریان از بازار جمع شد.

در حالیکه این نسل از سوناتا در کره ی جنوبی تولید و به فروش رسید و تنها صادرات محدودی به کانادا و زلاند نو داشت، نسل دوم آن در سال 1988 در سطح وسیعی صادر شد.
هیوندای سوناتا با 32 سال قدمت هم اکنون در نسل هفتم خود به سر می برد.شاید بتوان سوناتا را مهمترین محصول هیوندای شمرد.

نسل های مختلف هیوندای سوناتا در یک نگاه

نسل اول هیوندای سوناتا (از سال 1985 تا 1987)

نسل اول سوناتا در رقابت با دوو رویال محصول شرکت دوو تولید شد و امکانات اصلی آن که هیوندای استلار نامیده می شد، شامل سیستم کنترل سرعت،‌ صندلی جلوی تنظیم شونده ، واشر سر چراغ، ترمز های قدرتی، آینه بغل هایی که قابلیت کنترل اتوماتیک داشتند و سپری بزرگ.

سوناتا در کره با دو نوع سپر عرضه می شد: لوکس و سوپر( که نوع سوپر آن فقط باموتور دو لیتری موجود بود).در بازار داخلی شرکت هیوندای سوناتا را با شعار ” ماشینی لوکس برای مردم مهم” به فروش می رساند که البته امکانات ویژه تری نسبت به استلاری که مردم عادی استفاده می کردند نداشت.

در سال 1987 هیوندای دو رنگ دیگر به سوناتا اضافه کرد که البته به دلیل کاهش فروش استلار، تولید آن در دسامبر همان سال به طور کل متوقف شد.این نسل از سوناتا در بازارهای کمی به فروش رفت و نسخه هایی نظیر استلار 2 به کشورهایی نظیر کانادا و زلاندنو صادر شد.

این خودرو در نوامبر 1985 در کره معرفی شد که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایالت متحده ی آمریکا، هیچگاه به بازار آن راه نیافت.

به لحاظ فنی، موتورهای این نسل از هیوندای شامل موتور 1.6 لیتری میتسوبیشی(Saturn) که در بازارداخلی موجود نبود و موتور 1.8-2 لیتری میتسوبیشی با نام sirius که از نسل موتورهای 4 سیلندری بود، بودند که این نوع دوم موتور راه خود را به نسل ها و نسخه های بعدی هیوندای نیز پیدا کرد.تقریبا می توان گفت بدنه ی استلار بدون تغییر باقی ماند.

همانطور که گفته شد این نسل از هیوندای در بازار زلاندنو (با فرمان دست راست) و موتور 1.6 لیتری میتسوبیشی که دارای گیربکس 5 سرعته که آپشنی مازاد به حساب می آمد به فروش رسید. وارد کننده ی اصلی آن گروهی از شرکت gilrtap واقع در شهر اوکلند بودند.

نسخه ای از استلار وجود داشت که به نام استلار 88 شناخته می شد و به مناسبت بزرگداشت المپیک تابستانی سال 1988 در سئول تولید شد. بعد از استلار88 هیوندای سری استلار را از بازار جمع آوری کرد و آن را به سری سوناتا تغییر داد.

نسل دوم(Y2 — 1998 تا 1993)

سوناتا y2 حاصل گسترش هیوندای در آمریکای شمالی بعد از موفقیت نسبی هیوندای اکسل که با نام های هیوندای پونی یا هیوندای x2 نیز شناخته می شود؛‌ بود. Y2 در یکم ژوئن سال 1988 تولید شد و سپس در سپتامبر سال 1988 در کانادا بانام مدل 1989 و در 14 نوامبر سال 1988 در ایلات متحده ی آمریکا با همین نام به تولید رسیده و سپس در مارس 1989 در استرالیا تولید شد.

در سال 1991 بعنوان خودروی خانواده شناخته شد و استلار در همین سال جایگاه خود بعنوان خودروی بزرگ خانواده را به y2 داد.

سوناتا در ژوئن 1989 در اروپا نیز تولید شد،‌بعنوان سومین مدلی که در ادامه ی تولیدات هیوندای در اروپا در سال 1982 تولید شده بود و برای خریداران هم رده ی مدل granda scorpio از شرکت فورد و از لحاظ قیمت در رقابت با ماشین های کوچکتر شرکت فورد بود.

هیوندای سوناتا توسط شرکت هیوندای طراحی شد و از امکانات فنی مهندسی میتسوبیشی استفاده کرد،‌ و شامل پلتفرم gallant 4/2 لیتری بود و میتسوبیشی موتورهایی تحت لیسانس کره طراحی کرد و کدهای هیوندای را بر روی آنها حک کرد که البته میتسوبیشی ویژگی هایی را در موتورهای خود تعبیه کرد که در مدل Sirius 4 سیلندری خود (82kw) در مدل های موجود در بازار آمریکا موجود بود.

مدل موتور v6 3 لیتری میتسوبیشی بر اساس میتسوبیشی 6G72 در سال 1990 تولید شد.سایر بازارهایی که موتورهای 1.8 و 2 لیتری که توسط نسل اول استفاده می شد اما مجهز به mpi هیوندای بودند را عرضه می کردند، همتایان کربنی خود را با موتور به کار رفته در y2 جایگزین کردند.

مدل us که موتور DOHC G4CP دو لیتری را برای مدل 1992 استفاده می کرد آن را با موتور SOHC G4CP 2.4 لیتری تعویض کرد.سپرهای این مدل در دو سطح GL و GLS ارائه شدند.

نسل سوم (y3– از سال 1993 تا 1998)

این نسل از تویوتا در سال 1993 به بازار عرضه شد. موتور های این سری در بسیاری از مارکت ها از نوع 2 لیتری با 77 اسب بخار قدرت از نوع Sirius l4 بودند اما در عین حال موتور 3 لیتری 6 سیلندری میتسوبیشی با 107 اسب بخار نیز در برخی بازارها موجود بود.

تولید این نسل از سوناتا بعد از ورشکستگی شرکت Quebec در سپتامبر سال 1993 ادامه یافت و بعد از آن سوناتا ها تا بازگشایی کمپانی Beijing Hyundai در دسامبر 2002 در کره تولید می شد.
نسل سوم سوناتا بعنوان هیوندای Marcia بین سال های 1995 تا 1998 تولید شده و تنها در کره به فروش میرسید.

نسل چهارم (ef- از سال 1998 تا 2005)

مدل جدید هیوندای در سال 1998 تولید شد و با نام سری ef به بازار عرضه شد.موتورهای این سری از هیوندای 2 لیتری با 136 اسب بخار قدرت و 2.4 لیتری با 138 اسب بخار قدرت و به نام Hyundai Sirius و موتور 2.5 لیتری یا 168 اسب بخار قدرت — مدل دلتا 6 سیلندری بودند.

شرکت kia optima بر اساس پلتفرم نسل چهارم از سوناتا کار می کرد و محصولاتی عرضه کرد که بسیار شبیه این نسل از سوناتا بود.
تا به اینجا 4 نسل از نسل هاd هفتگانه ی هیوندا سوناتا را مورد بررسی قرار دادیم، سه نسل بعدی این کمپانی یعنی NF، YF و LF در داخل ایران نیز عرضه می شوند ، پس برای بررسی این سه نسل با ما همراه باشید.

سوناتا nf

سوناتا nf

نسل پنجم (NF، از سال 2005 تا 2009)

نسل پنجم سوناتا در سال 2004 با پلتفرمی جدید به بازار عرضه شد ، این نسل از سوناتا که در کره تولید شد با هدف کسب جایگاه نخست در گروه ماشین هایی با بدنه یا سدان متوسط به بازار ارائه شد. این خودرو با موتور هیوندا که تتا نام داشت مجهز بود، که این موتور اولین موتور 4 سیلندر خطی هیوندای به حساب می آمد و جنس آن از آلومینیوم بود.

هیوندای این نسل از سوناتا ها را به موتور 3.3 لیتری 6 سیلندری به نام لامبدا نیز مجهز کرد که توان 247 اسب بخار و 323 نیوتن بر متر گشتاور داشت. ادعای هیوندای در رابطه با این موتور صفر تا صد 6.7 ثانیه ای و حداکثر سرعت 236 کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

نسل ششم (YF، از سال 2010 تا 2014) و نسل هفتم (LF، از سال 2015 تا کنون)

نسل ششم سوناتا یعنی YF، سال 2009 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شد. این خودرو مدلی بسیار موفق برای هیوندای بوده و همچنین معرف زبان طراحی جدید این خودروساز نیز محسوب میشد.

هیوندای سال 2012 فیس لیفت ملایمی روی YF اعمال کرد. اما نسل هفتم سوناتا یعنی LF که از زبان طراحی جدیدی بهره مند است، سال 2014 در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک معرفی شد.

سوناتا-lf

سه نسل اخیر هیوندای سوناتا حضور پررنگی در بازار ایران داشته اند. از نظر توانایی های حرکتی سوناتا YF رتبه اول، LF رتبه دوم و NF رتبه سوم را دارد، اما هر سه با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی کم و بیش در یک حد هستند و اختلاف زیادی بین آنها مشاهده نمی شود.

در حقیقت بهتر است بگوییم اگر هم اکنون صاحب سوناتا NF هستید، با خرید سوناتا YF تفاوت زیادی احساس خواهید کرد، اما اگر در حال حاضر سوناتا YF دارید، شاید خرید سوناتا LF حس یک خودروی کاملا جدید را به شما ندهد. البته اگر قصد خرید سوناتا NF را دارید، بهتر است به خرید مدل شش سیلندر 3.3 لیتری بیشتر فکر کنید که از نظر توانایی های حرکتی یک سر و گردن از YF و LF بالاتر است.

آخر:

اگر در خرید قطعات اصلی خودروی سوناتای خود دچار تردید و مشکل هستید ما به شما استوراستوک را معرفی میکنیم.

استوراستوک وارد کننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا

امیدواریم که از این مقاله بهره ی کافی را برده باشید.