آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

مزایا و معایب خودروی هیوندای آزرا (گرنجور)

 

آزرا

معایب هیوندای آزرا

هیوندای آزرا یا گرنجور

هیوندای آزرا که با نام گرنجور(grandeur) هم شناخته می‌شود، یک خودروی سدان بزرگ است که در سال 1986 راهی بازار شده و تاکنون 6 نسل از آن تولید و عرضه شده‎است.

فروش خودروی آزرا (گرنجور) در ایران تا سال 1393 توسط آسان موتور انجام می‌شد. پس از ممنوعیت واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا، واردات هیوندای آزرا (گرنجور) به ایران متوقف شد. در سال 1397 کرمان موتور واردات این خودرو را از سر گرفت و توانست مجوز واردات نسل جدید این خودروی سدان با موتور 2400 سی‌سی را دریافت کند. در حال حاضر نسل پنجم آزرا (گرنجور) و دست دوم مدل‌های قبلی این خودرو در بازار خودروی ایران در دسترس است.

آزرا-گرنجور

پیشرانه، سرعت و شتاب

اولین گزینه از معایب هیوندای آزرا (گرنجور) را می‌توان به موتور و شتاب این خودرو اختصاص داد. یکی از مهمترین فاکتورهایی که هنگام خرید یک خوردرو باید در نظر داشته باشید، مشخصات پیشرانه و شتاب و سرعت آن است. موتور شش سیلندر 2/4 لیتری آزرای هیوندای، توان تولید 187 اسب بخار را دارد. اما وزن 1550 کیلوگرمی این خودرو باعث شده این موتور قدرتمند نتواند شتاب مورد انتظار را ایجاد کند.

از معایب هیوندای آزرا (گرنجور) این است که با توجه به موتور نه‌چندان قوی نسخه موجود در ایران، نباید انتظار بالایی از شتاب و سرعت آن داشته باشید. طبق اعلام کمپانی سازنده، این نسخه از آزرا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، به حدود ده ثانیه زمان نیاز دارد. با در نظر گرفتن کیفیت بنزین در ایران، این رقم در عمل بیشتر و حدود 11 ثانیه برآورد می‌شود.

 

طراحی ظاهری

در یک کلام می‌توان گفت طراحی ظاهری آزرا کلاسیک و محافظه ‌کارانه است. هیوندای در طراحی این خودرو سادگی و پرهیز از هرگونه مبالغه را مدنظر داشته است. می‌توان حدس زد که جامعه هدف طراحی این خودرو، سنین بالای 40 بوده است.!

نمای جانبی آزرا (گرنجور) خشمگین و جدی است. چراغ‌های جلو ساده و بدون منحنی طراحی شده‌اند و این سادگی در جلوپنجره هم حفظ شده است. در نمای جانبی هم از خطوط منحنی خبری نیست. عرض درها بسیار زیاد و رینگ‌های 17 اینچی هم بسیار بزرگ هستند. نمای عقبی کمی متفاوت از دو نمای دیگر است.

طراحی کابین

انتظار خریداران از خودروهای سدان بزرگ، یک کابین جادار و بزرگ است. اگرچه آزرا (گرنجور) در این مورد توقعات خریداران را برآورده کرده است، اما کیفیت متریال کابین چنگی به دل نمی‎زند. کیفیت تودوزی و چرم صندلی‌ها آنچنان که از یک خودروی لوکس انتظار می‌رود نیست.

به علاوه طراحی کنسول این خودرو طی این همه سال تغییر چشمگیری نداشته و مربوط به دهه گذشته است. رنگ متریال داشبورد آزرا (گرنجور) روشن است که باعث می‌شود پس از مدتی در اثر تماس دست و یا تابش آفتاب ظاهر آن افت پیدا کند.

نمای-داخلی-آزرا

تجربه رانندگی

شتاب خودروی آزرا (گرنجور) در ابتدای حرکت و تا دنده 2 قابل توجه است. اما با افزایش سرعت تا دنده‌های 3 تا 5، این روند متوقف می‌شود و قدرت موتور کاهش می‌یابد. البته این به معنی ضعف قدرت این خودرو نیست. با این حال توقعی که با دیدن شتاب اولیه در سرنشینان ایجاد می‌شود، در سرعت‌های بالا برآورده نمی‌شود.

یکی دیگر از معایب هیوندی آزرا (گرنجور) سواری خشک این خودرو است. به دلیل نوع سیستم تعلیق و همچنین فاصله نسبتاً کم آن از زمین، سواری آن تا حدی خشک و کلاسیک به نظر می‌رسد. سواری این خودرو به ویژه در مسیرهای خاکی بسیار خشک است و ناهمواری‌های مسیر را به کابین منتقل می‌کند.

ظاهراً این ماشین نسبتاً لوکس فقط برای مسیرهای آسفالت داخل و خارج از شهر طراحی شده است! به علاوه به خاطر بدنه سنگین و ابعاد بزرگ، پشت فرمان آزرا (گرنجور) باید از حرکات مارپیچ و لایی کشیدن صرف ‌نظر کنید.

داخل-آزرا

جمع‌بندی بررسی معایب هیوندای آزرا

آزرا (گرنجور) به سیستم استارت بدون کلید مجهز نیست و این نقطه ضعف بزرگی است که برای خودرویی با این کلاس قیمت غیرقابل قبول است. برای تهیه لوازم یدکی آن هم باید کمی بیشتر از حد معمول هزینه کنید. اگرچه هیوندای آزرا (گرنجور) کیفیت بالا و امکانات خوبی دارد، اما محدودیت واردات و به تبع آن کمبود و قیمت بالای قطعات یدکی این خودرو، باعث شده بازار آن به اندازه گذشته پررونق نباشد.

آخر:

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که آزرا (گرنجور) از محبوبترین خودروهای داخل ایران به شمار می رود و این معایب نمیتواند از کیفیت و برتری آزرا نسبت به بسیاری از برندهای دیگر بکاهد.
اگر در خرید قظعات خودروی آزرا (گرنجور) خود دچار مشکل و تردید هستید ما به شما استوراستوک را پیشنهاد میکنیم.
استوراستوک واردکننده قعات اصلی استوک هیوندای و کیا