مزایا و معایب خودروی هیوندای مدل i30
معایب هیوندای i30
هیوندای i30 یکی از خودروهای هاچ بک موجود در سبد محصولات شرکت هیوندای کره جنوبی است که تاریخ تولید نسل اول آن به سال 2007 میلادی بازمیگردد. البته در ایران هیوندای i30 تنها بهعنوان یک خودروی هاچ بک شناخته میشود، اما در بازارهای جهانی میتوانید آن را در مدلهای فست بک یا استیشن واگن نیز خریداری کنید.
این خودرو از پلتفرمی مشترک با کیا سید بهره میبرد و با مدل النترا نیز شباهتهای زیادی دارد که باعث شده هیوندای i30 در برخی بازارها با نام النترا واگن عرضه شود.
سابقه ورود هیوندای i30 به بازار کشورمان، به سال 2010 بازمیگردد. این خودرو بهعنوان یک هاچ بک جمع وجور خانوادگی وارد بازار کشور شد و واردات آن نیز تا سال 2012 ادامه یافت، اما پساز آن به دلایل نامعلومی واردات i30 متوقف شد. این خودرو در طی سه سال حضور در بازار کشور، توانست به آمار فروش نسبتا خوبی نیز دست یابد که نشان میدهد در صورت تداوم عرضه، هیوندای i30 قطعا میتوانست سهم بیشتری از بازار خودروهای هاچ بک کشور را نصیب خود کند.
با وجود اینکه مدت زمان زیادی از عرضه آخرین مدلهای هیوندای i30 در بازار کشور میگذرد، این خودرو همچنان از مزایای قابل توجهی برخوردار است و هنوز هم نسبت به رقبای هم قیمت خود مزیتهای مهمی دارد، اما بد نیست نگاهی هم به آن روی سکه بیندازیم و ببینیم که هیوندای i30 در بازار ایران از چه معایبی برخوردار است.
بازار خرید وفروش ضعیف
هیوندای i30 در ابتدا با قیمت 40 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی رسید، اما هماکنون به واسطه نوسانات بازار و قیمت ارز، قیمت مدلهای کارکرده i30 نیز به چندین برابر قیمت اولیه افزایش پیدا کرده است که باعث میشود خریداران در انتخاب این هاچ بک کرهای مردد شوند.
علاوه بر این هیوندای آی سی فقط دو سال در بازار ایران حضور داشت و به صورت محدود در کشور عرضه شد. همین مورد باعث شده است تا این خودرو از بازار خریدوفروش پررونقی برخوردار نباشد و مالکان i30 هنگامیکه قصد فروش خودروی خود را داشته باشند، ممکن است مدت زمان زیادی چشم انتظار مشتری باقی بمانند، زیرا که در این رنج قیمتی گزینههای جذاب تری پیش روی خریداران وجود دارد.
از طرف دیگر واردات محدود i30 باعث شده است تا این خودرو در بحث تأمین قطعات یدکی نیز با مشکلاتی مواجه باشد که در شرایط فعلی کشور و با توجه به قیمت بالای ارز و تحریمهای بینالمللی، عدم دسترسی آسان به قطعات یدکی یکی دیگر از معایب هیوندای i30 محسوب میشود.
مزدا 3 هاچبک نزدیک ترین رقیب این خودروی کرهای در بازار ایران است که علیرغم توقف مونتاژ، هنوز هم مدلهای کارکرده آن در بازار داخلی مشتریان فراوانی دارند؛ به همین دلیل در مقایسه با هیوندای i30 از ارزش خرید بالاتری نیز برخوردار است.
شتاب کندتر از رقبا
هیوندای i30 در بازار ایران از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری بهره می برد که میتواند 143 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. نیروی این پیشرانه به واسطه یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. با وجود چنین پیشرانه قدرتمندی شاید انتظار شتاب صفر تا صد زیر 10 ثانیه را از این هاچ بک جمع وجور داشته باشید،
ولی هیوندای i30 برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت برساند به زمانی در حدود 11.2 ثانیه نیازمند است که باعث میشود این هاچ بک کرهای یک پله پایین تر از رقیب ژاپنی خود یعنی مزدا 3 هاچبک قرار بگیرد. شتاب 0 تا 100 مزدا 3 هاچ بک با یک پیشرانه هم حجم، حدود 10.6 ثانیه است.
وزن 1350 کیلوگرمی و تأخیرهای گیربکس این خودرو از جمله دلایل شتاب کندتر هیوندای i30 نسبت به مزدا 3 هاچبک هستند. البته وزن بالاتر هیوندای آی سی باعث میشود تا این خودرو در سرعتهای بالا چسبندگی بیشتری به زمین داشته باشد و مانورپذیری آن را افزایش میدهد، اما چنانچه در این رنج قیمتی به دنبال شتاب و هیجان بیشتر هستید، i30 نمیتواند گزینه چندان مناسبی برای شما باشد.
تعلیق و سواری خشک
تعلیق و سواری خشک یکی از مشکلاتی است که اغلب خریداران هیوندای i30 از آن گله مند هستند. این خودرو یک هاچبک جمعوجور است که به واسطه سیستم تعلیق نسبتا اسپرت خود از فرمان پذیری و چسبندگی قابل توجهی برخوردار است، ولی همین فنربندی خشک و اسپرت باعث شده است تا i30 از سواری نرمی برخوردار نبوده و در سفرهای خانوادگی سرنشینان آن احساس چندان راحتی نداشته باشند.
درصورتیکه بخواهید از هیوندای i30، برای رفت وآمدهای روزمره و در مسافتهای کوتاه استفاده کنید، خشک بودن سیستم تعلیق را چندان احساس نخواهید کرد، اما در رانندگیهای بلندمدت، خشکی سیستم تعلیق و سواری نه چندان راحت این خودرو میتواند موجبات رنجش خاطر شما را فراهم کند.
کیفیت پایین متریال داخلی
یکی دیگر از مواردی که در لیست معایب هیوندای i30 قرار میگیرد، کیفیت پایین متریال استفاده شده در ساخت اجزای کابین است. آخرین نمونههای هیوندای i30 در سال 2012 وارد بازار کشور شدهاند؛ بنابراین در حال حاضر امکان خرید نمونههای صفر کیلومتر آن برای شما وجود ندارد و فقط میتوانید به سراغ نمونههایی با کارکرد بالا بروید.
همچون سایر محصولات اقتصادی شرکت هیوندای، در کابین این خودرو نیز از پلاستیک خشک استفاده شده است؛ بنابراین طبیعی به نظر میرسد که بعد از چندین و چند سال استفاده، اغلب ادوات کابین کیفیت اولیه خود را از دست بدهند و این موضوع یکی از مشکلاتی است که پس از خرید هیوندای i30 باید با آن کنار بیایید.
طراحی ساده در مقایسه با رقبا
برخلاف بازار داخلی، هیوندای i30 نسل اول در بازار کشور سازنده از قیمت بالایی برخوردار نیست و یک خودروی نسبتا ارزان قیمت محسوب میشود؛ بنابراین نباید انتظار طراحیهای آنچنانی را از آن داشته باشیم.
علاوهبر این زمانیکه طراحی این خودرو را با رقیب اصلی آن یعنی مزدا 3 هاچ بک مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که مزدا 3 نیو هاچ بک از طراحی به مراتب جذابتری برخوردار است و به راحتی میتواند نظر قشر جوان را به سوی خود بکشاند؛ بنابراین علاوه بر بحث شتاب و چالاکی، هیوندای i30 در بحث طراحی نیز قافیه را به مزدا 3 هاچبک میبازد.
جمع بندی بررسی معایب هیوندای i30
هیوندای i30 مدت زمان نسبتا کمی در بازار ایران حضور داشت و متأسفانه نسلهای جدید آن نتوانستند به بازار کشور راه یابند. درست است که چند سال بعد مدلهای i10 و i20 نیز بهعنوان خودروهای هاچبک شرکت هیوندای به کشور عرضه شدند، اما پیشرانه 143 اسب بخاری و کابین جادارتر i30 مهمترین مشخصههای این هاچبک کهنه کار هستند که آن را یک سروگردن بالاتر از i10 و i20 قرار میدهند.
i30 بدون شک یکی از بهترین خودروهای هاچ بک عرضه شده در بازار ایران است و مزایای مختلفی را نیز یدک میکشد که از جمله آنها میتوانیم به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و آپشنهای متنوع اشاره کنیم. مزدا 3 هاچبک و رنو اسکالا از جمله مهم ترین رقبای هیوندای i30 در این رده قیمتی و سگمنت هستند.
اگر به دنبال یک خودروی اسپرت، جذاب و چالاک هستید پیشنهاد میکنیم که مزدا 3 هاچبک را انتخاب کنید، اما درصورتیکه آپشنهای متنوع و فضای جادار کابین را مدنظر دارید، هیوندای i30 میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
آخر:
اگر در انتخاب قطعات یدکی خودروی خود دچار تردید و مشکل هستید استور استوک بهترین انتخاب شماست.
ماشین آی سی من هنگام ترمز زدن به ارامی در سرعت بالای چهل ،ای بی اس فعال میشه علتش رو کسی میدونه ،یا چکار باید بکنم ای بی اس ترمز اکتیو نباشه قبلا به شدت ترمز زدنی فعال میشد اما الان کلا با هر ترمز گرفتن فعال میشه ممنوناز راهنماییتون