آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

مقایسه هیوندای آزرا و خودروی کیا اپتیما JF

اپتیما

مقایسه هیوندای آزرا و کیا اپتیما JF

مقدمه

درمیان انواع و اقسام وارداتی‌های موجود در بازار میهن، خودروهای کره ‌ای و به ویژه ساخته‌ های هیوندای و کیا از فروش نسبتاً بهتری در قیاس با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود برخوردارند. این قضیه بیش از هر چیز به حضور شایان توجه نمایندگان، تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی محصولات این دو برند در جای‌ جای کشور برمی‌گردد؛

امتیاز مهمی که چه ‌بسا برخی از رقبای قدر آسیایی و اروپایی از آن محروم بوده و عدم آشنایی تعمیرکاران و نبود قطعه، حتی برخی مدل‌های لوکس و کیفی آنها را طی این سال‌ها از چشم شماری نه چندان اندک از مشتریان وطنی انداخته است.

معرفی هیوندای آزرا و کیا اپتیما

 

هیوندای-آزرا-گرنجور

هیوندای آزرا گرنجور مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

نسل پنجم هیوندای آزرا در قالب مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ با دو نام آزرا و گرنجور به دست مشتریان ایرانی رسید. مبدا متفاوت واردات سبب دو اسمی شدن این سدان نیمه لوکس شد؛ زیرا خودروهای سفارش کره گرنجور نام داشتند اما بقیه مدل‌ها با نام آزرا شناخته می‌شدند.

پس از عملیاتی شدن قانون منع ورود خودروهای لوکس با حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰۰ سی سی به کشور، واردات این خودرو ۶ سیلندر نیز به بازار ایران ممنوع شد اما همان مدل‌های راه یافته به کشور نیز بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفتند. به نحوی که در حال حاضر نمونه‌های دست دوم این خودرو از رونق بازار مطلوبی بهره می‌برند.

کیا اپتیما JF

کیا اپتیما به عنوان یک سدان متوسط خانوادگی با نسل دوم خود به بازار کشور راه پیدا کرد، اما اوج هنرش را در نسل سوم به رخ حریفان کشید؛ چرا که طراحی نسل سوم این خودرو بسیار اسپرت، متمایز و جذاب جلوه می‌کرد، به نحوی که بسیاری از مشتریان به دلیل همین ظاهر دل ‌فریب بود که دلباخته کیا اپتیما شدند.

نسل چهارم کیا اپتیما از سال ۲۰۱۶ به مشتریان ایرانی لبخند زد، اما از لحاظ ظاهری تحولات اساسی را نسبت به قبل تجربه نکرده بود. طراحان اپتیما JF سعی نموده بودند تا با حداقل تغییرات، یک نسل ‌گردانی محافظه ‌کارانه را به انجام برسانند تا همچنان موفقیت‌های مدل پیشین در نمونه جدید نیز تکرار شود.

البته این حربه چندان هم بی‌تاثیر نبود و نسل چهارم اپتیما با طراحی ظاهری مدرن‌تر توانست فروش نسبتا مطلوبی را در بازار تجربه کند این خودرو در قالب دو تیپ ساده و جی تی لاین در بازار ایران حضور یافته که از جمله تفاوت‌هایی میان این دو می‌شود به اضافه‌ شدن دیفیوزر عقب، رکاب‌های بغل جدید، فقدان مه شکن جلو و جایگزینی آن با هواکش‌های اسپرت به اضافه برخی جزئیات دیگر اشاره کرد.

هیوندای آزرا و کیا اپتیما از نظر طراحی

اگر اندکی به دنیای خودرو علاقه ‌مند باشید می ‌توانید با نگاه به طرح ظاهری این دو خودرو جلوه‌های شخصیتی آنها را تا حدودی تشخیص دهید. هیوندای آزرا گرنجور در زمان خود یک طراحی فوق‌ العاده متمایز، منحصربه ‌فرد و نسبتا لوکس را ارائه می ‌داد و در کنار دیگر رقیب هم ‌وطنش یعنی کیا کادنزا به سردمدار سدان‌های نیمه لوکس کره‌ای تبدیل شده بود.

بدنه حجیم، خطوط سیال، چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره با نوارهای کرومی و چراغ‌های به‌هم‌ پیوسته عقب، نمایی مجلل و همه ‌پسند را برای این خودرو نیمه لوکس پدید آوردند که در قیاس با نسل پیشین آن، یک تحول اساسی و پیشرفتی کاملا رو به جلو به شمار می‌آمد.

از سوی دیگر کیا اپتیما جی اف برخلاف آزرا نسل پنجم سعی کرده تا فاصله خود را با نسل پیشین در حداقل ممکن نگاه دارد و صرفاً با نرم‌ تر ساختن برخی زوایای تیز در مدل پیشین و ارائه یک طراحی مدرن ‌تر، از شاخصه‌های مثبت بصری مدل قبلی حداکثر استفاده را ببرد و همچنان با کمترین ریسک به حضور قدرتمند خود در بازار ادامه دهد.

البته این ترفند کاملا جواب داده و کیا اپتیما جی اف با حداقل تغییرات توانسته کماکان از مشتریان دلربایی کند. بدین ترتیب باید گفت که نمی‌توان هیچ ‌یک از این دو خودرو را به طور اخص برنده بخش طراحی ظاهری دانست و هر یک از مشتریان می‌توانند بسته به سلیقه خود یکی از این دو مدل را به عنوان خودروی زیباتر انتخاب کنند.

در مورد طراحی داخلی نیز باید گفت که طرح کابین کیا اپتیما از طراحی پخته ‌تر سود برده و در اصطلاح شاخص‌های اروپایی‌ تری را به کار بسته است. به ‌ویژه سبک ترسیم کنسول میانی این خودرو در مقایسه با داشبورد هیوندای آزرا نسبتا ساده اما اصیل ‌تر و مطابق با سبک و سیاق خودروهای اروپایی معتبر به نظر می‌ رسد. در سوی دیگر طرح داخلی آزرا معیارهای شرقی ‌تری را درون خود جای داده و اشکال هندسی پیچیده‌ تر در آن به چشم می‌خورد.

کیفیت متریال هیوندای آزرا اندکی برتر احساس می‌شود و در بحث فضای کابین نیز به دلیل فاصله محوری بیشتر آزرا، سرنشینان عقب اندکی نسبت به کاربران ردیف دوم صندلی‌های اپتیما راحت ‌تر خواهند بود؛ بنابراین در بحث طراحی داخلی نیز نمی‌توان به طور دقیق یکی را برنده دانست؛ چراکه اگر طراحی اصیل‌ تر را می‌پسندید کیا اپتیما جنبه‌های جذاب ‌تری به شما ارائه خواهد داد؛ اما اگر طرح های شرقی و با پیچیدگی بیشتر را مدنظر دارید قطعا کابین آزرا فضای مطلوب‌ تری از دید شما خواهد بود.

 

داخل-کیا-اپتیما

هیوندای آزرا و کیا اپتیما از نظر فنی

مسلماً هیوندای آزرا به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۲ نیوتن متر، خودرو توانمندتری نسبت به کیا اپتیما جی اف مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری GDi خواهد بود. چرا که حداکثر قدرت موتور تنفس طبیعی کیا اپتیما به ۱۷۸ اسب بخار رسیده و نهایتا گشتاور آن نیز معادل ۲۲۹ نیوتن متر است.

هیوندای آزرا گرنجور قادر است ظرف مدت ۸ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و این در حالی است که کیا اپتیما JF فرآیند مشابه را در مدت زمان کمتر از ۹.۵ ثانیه به انجام خواهد رساند.
مطالعه جدول زیر به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به جزئیات فنی هیوندای آزرا و کیا اپتیما جی اف آگاهی پیدا کنید:

 

مدل خودرو

کیا اپتیما JF

هیوندای آزرا

پیشرانه

چهارسیلندر GDi

شش سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

2.4 لیتر

3 لیتر

حداکثر قدرت

178 اسب بخار

250 اسب بخار

حداکثر گشتاور

229 نیوتن متر

282 نیوتن متر

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک

اتوماتیک شش سرعته

مصرف سوخت (ترکیبی)

8.1 لیتر

9.6 لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

9.5 ثانیه

8 ثانیه

حداکثر سرعت

208 کیلومتر برساعت

240 کیلومتر برساعت

موتور-کیا-اپتیما

 

امکانات رفاهی هیوندای آزرا و کیا اپتیما

اگر نسخه فول آپشن کیا اپتیما جی تی لاین را از نظر امکانات رفاهی با هیوندای آزرا گرنجور فول آپشن مقایسه کنید، متوجه برتری نسبی اپتیما خواهید شد.

وجود مواردی همچون صندوق برقی هوشمند، صندلی‌های برقی ۱۲ و ۱۰ حالته راننده و سرنشین، چراغ چرخشی، تنظیم ارتفاع نور اتومات، دوربین‌های جانبی و ۳۶۰ درجه، انواع رادارهای کمک ‌راننده، پدال شیفتر، مموری فرمان، سه حالت رانندگی و اتوپارک جزو امکاناتی هستند که اپتیما از آنها بهره برده، اما هیوندای آزرا فاقد این تجهیزات است.

در مقابل هیوندای آزرا از ماساژور صندلی برخوردار است که در نسخه‌های فول آپشن کیا اپتیما جی اف جی تی لاین یافت نمی‌شود.

مدل خودرو

کیا اپتیما JF

هیوندای آزرا 2012 فول

چراغ

دیلایت، اتولایت، چراغ مه‌شکن در بخش عقب، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی و چراغ شوی، چراغ جلو بای زنون، نورپردازی داخلی، چراغ خوشامدگویی

دیلایت، اتولایت، مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو زنون، چراغ شوی، نورپردازی داخلی، چراغ بدرقه

سیستم های مالتی مدیا

10 اسپیکر با آمپلی‌فایر – سیستم پخش 630 واتی Harman Kardon – هندزفری با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث، USB، سی دی MP3، AUX

14 اسپیکر 550 واتی با آمپلی فایر – سیستم پخش اینفینیتی – هندزفری – چنجر 6 تایی – تنظیم هوشمند بلندی صدا – قابلیت پشتیبانی از بلوتوث،
USB – MP3 – iPod – CD و AUX –

صفحه نمایش

5 اینچی لمسی – (7 اینچی لمسی: سفارشی) نمایشگر 4.3 اینچی صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

7 اینچی لمسی – (مانیتور عقب: سفارشی) – قطب نما

آینه و شیشه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، سقف و سانروف پانوراما – شیشه دودی عقب – پرده جانبی عقب – مموری آینه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف و سقف پانوراما، شیشه دودی عقب – شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو – پرده برقی عقب – پرده جانبی عقب – مموری آینه

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک جلو و عقب، فشار باد تایر، رادارهای هشدار نقطه کور و تصادف از هر دو انتها – رادار تغییر لاین

سنسور پارک جلو و عقب، فشار باد تایر

تهویه مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه + دریچه تهویه عقب

سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه + دریچه تهویه عقب

صندلی

گرمکن و سردکن جلو- گرمکن صندلی عق سفارشی، صندلی راننده 12 حالته برقی با 4 حالته برقی گودی کمر – مموری، صندلی سرنشین 10 حالته برقی با 2 حالته برقی گودی کمر – مموری، صندلی عقب تاشو دوتکه روکش چرمی، ایزوفیکس

صندلی راننده 8 حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر – مموری، صندلی سرنشین 4 حالته برقی، روکش چرم، گرمکن تمام صندلی‌ها سفارشی – سردکن جلو، ماساژور، ایزوفیکس

سایر امکانات

کیت بدنه سفارشی، نویگیشن، هداپ، دوربین‌های 360 و جانبی و پشت، کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، کنترل توقف در سربالایی، 3 حالت رانندگی، سیستم ورود بدون کلید، دکمه استارت، فرمان برقی دی کات با پدال شیفتر و گرمکن و مموری، صندوق برقی هوشمند، شارژر وایرلس، حسگر باران

کروز کنترل هوشمند، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید + دکمه استارت، دوربین عقب، فرمان الکتروهیدرولیکی با گرمکن و مموری، حسگر باران

نمای-داخلی-آزرا

 

ایمنی هیوندای آزرا و کیا اپتیما

کیا اپتیما جی اف پنج ستاره ایمنی موسسه یوروانکپ را در سوابق خود ثبت کرده و از سوی دیگر هیوندای آزرا نیز امتیاز Top Safety Pick موسسه iihs ایالات متحده را در کارنامه دارد؛ بنابراین این دو خودرو کره‌ای امنیتی کاملا مطلوب و قابل قبول را ارائه داده و هر دو می‌توانند حفاظت از جان سرنشینان خود را به نحو مطلوب تضمین کنند.

از نظر تجهیزات ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا در یک سطح ظاهر شده و امکاناتی قابل قبول را ارائه می‌دهند که با مطالعه جدول زیر می‌توانید به جزئیات آنها دسترسی پیدا کنید.

مدل خودرو

کیا اپتیما JF

هیوندای آزرا فول 2012

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، پشت سری فعال

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، پشت سری فعال

کیسه هوا

7 کیسه هوا (جلو – زانویی راننده- جانبی جلو و عقب- پرده‌ای)

کیسه هوای جلو- جانبی جلو و عقب- زانویی راننده و پرده‌ای

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ABS،EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهلد، کنترل کشش و پایداری

ترمز ABS،EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل کشش و پایداری، کنترل ترمزها در پیچ

داخل-آزرا

 

تجربه رانندگی هیوندای آزرا و کیا اپتیما

با توجه به ابعاد بزرگ ‌تر هیوندای آزرا، معمولا راننده این خودرو باد بیشتری به غبغب راه داده و با غروری بالاتر پشت فرمان آن می‌نشیند. همچنین کابین نسبتا جادار آزرا نیز محیط مطلوب و دلباز‌ برای راننده و سایر سرنشینان به وجود خواهد آورد. کیا اپتیما به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه نسبتا ضعیف ‌تر، شتاب اولیه کندتری ارائه می‌دهد اما هیوندای آزرا از پیشرانه ۶ سیلندر بهره می‌برد و به لطف قدرت و گشتاور بیشتر به علاوه اختلاف وزنی اندک، شتاب بالاتری نسبت به اپتیما در اختیار راننده می‌گذارد.

عملکرد سیستم تعلیق دو خودرو پایداری دینامیکی اطمینان ‌بخشی را ارایه می‌دهد اما به دلیل توان خروجی و چابکی افزونتر آزرا، راننده این خودرو در خروج از پیچ‌ها باید احتیاط بیشتری در کنترل خودرو به خرج دهد.

در این میان سیستم تعلیق این خودروها ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده را به حدی مطلوب درون خود جذب می‌کنند و اجازه ورود آن به کابین را نمی‌دهند؛ البته این خصوصیت مفید در هیوندای آزرا بیشتر احساس خواهد شد. توانایی ترمزهای هر دو سدان کره‌ای نیز اطمینان ‌خاطری دلگرم ‌کننده در راننده ایجاد می‌کند و اعتماد به ‌نفس وی را در انجام رانندگی پرشتاب‌ افزایش می‌دهد.

شرایط بازار

هیوندای آزرا و کیا اپتیما جزو سدان‌های مطلوب بازار ایران به شمار می‌روند و هر دو خودرو از شرایط پررونق و پرحرارتی در بازار کشور برخوردارند. در مجموع نمی‌توان به طور خاص یکی از این دو را از لحاظ وضعیت بازار بر دیگری ارجح دانست اما با توجه به مدرن‌ تر بودن کیا اپتیما و کارکرد نسبتا کمتر نمونه‌های موجود آن در بازار کشور، باید گفت که برخی مشتریان نسبت به خرید این سدان خانوادگی تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

جمع ‌بندی

  هیوندای آزرا و کیا اپتیما مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴ سدان‌های محبوب مشتریان ایرانی به حساب می‌آیند که یکی از آنها طراحی پخته و اصیل ‌تری ارائه می‌دهد اما توان فنی آن چندان مهیج به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین کیا اپتیما بیشتر ‌به کار مشتریانی می‌آید که قصد دارند یک سدان متوسط کره‌ای با امکانات مناسب، طراحی نسبتا اسپرت و بازار دست دوم مطلوب را خریداری کنند.

اما هیوندای آزرا جلوه‌های لوکس ‌تری را به نمایش گذاشته و نقطه قوت اصلی آن در مقایسه با کیا اپتیما به توان فنی موتور ۶ سیلندرش بازمی‌گردد. در نتیجه هیوندای آزرا گرنجور گزینه مطلوب ‌تر برای مشتریانی است که به ‌شتاب و چابکی اتومبیل خود اهمیت ویژه‌ ای می‌دهند. در پایان باید گفت که انتخاب یکی از این دو به عنوان خودرو برتر چندان ساده نیست و هر یک از آن‌ها بسته به نیاز مشتریان می‌تواند برنده این رقابت اعلام شود.

آخر:

امیدواریم که از مقاله مقایسه بین هیوندای آزرا و کیا اپتیما بهره کافی را برده باشید.
اگر در خرید قطعات خودروی کیا اپتیما و هیوندای آزرا خود دچار شک و تردید هستید ما به شما استوراستوک را معرفی میکنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا