آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

برخی از معایب خودروی کره ای کیا اپتیما

کیا-اپتیما

برخی از معایب کیا اپتیما

نسل چهارم کیا اپتیما با کد JF اولین بار در سال 2016 وارد بازار کشور شد و توانست به ‌لطف پیشینه و موقعیت خوبی که نام Optima در بازار داشت، خیلی سریع تبدیل به یکی از موفق‌ترین سدان‌های کلاس D شود. اگرچه خودروی اپتیما JF از نظر فنی تغییر چندانی را نسبت به قبل تجربه نکرده است، اما از نظر طراحی و امکانات رفاهی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و همین مساله، خریداران فراوانی را به سمت این خودرو کشانده است.

برادر ناتنی خودروی اپتیما یعنی هیوندای سوناتا LF نیز تقریبا همزمان با این خودرو وارد بازار شد، ولی به دلیل اینکه چندان از ظاهر مشتری‌ پسندی برخوردار نبود، مدل‌های غیر هیبریدی آن چندان مورد توجه قرار نگرفتند و همین نیز عده‌ای دیگر از خریداران را به سمت Optima هدایت کرد. این خودرو طراحی اسپرت و جوان‌پسند و در عین حال، کم‌هزینه و کم‌استهلاک دارد.

خدمات این خودرو نیز نسبت به برخی از رقبا، در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ علاوه ‌براین، لیست بلند بالای امکانات رفاهی آن نیز می‌تواند با خودروهای گران ‌تر رقابت کند. با این وجود، نسل چهارم (JF) این خودرو معایبی هم دارد که بهتر است پیش از خرید این خودرو آن‌ها را مد نظر داشته باشید؛ در ادامه این مقاله، به معرفی برخی از معایب اپتیما نسل چهارم می ‌پردازیم.

اپتیما-jf

ایرادات اپتیما

در ادامه مقاله به بررسی 5 معایب اپتیما خواهیم پرداخت که عبارتند از: پیشرانه نه‌چندان پرتوان، فضای سر، مصرف سوخت بالا، هندلینگ متوسط و لذت رانندگی با آن.

عیب نخست: پیشرانه نه ‌چندان پرتوان

یکی از مهمترین معایب اپتیما، موتور نسبتا ضعیف این خودرو است. برخلاف بازارهای جهانی که Kia Optima با طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، این خودرو در بازار ایران تنها با یک موتور ۲.۴ لیتری ۴سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده است که 172 اسب‌بخار قدرت و 222 نیوتون ‌متر گشتاور دارد.

نیروی این موتور، از طریق یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و طی زمانی در حدود 11 ثانیه، می‌تواند این خودرو را را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این مشخصات فنی، در حالی است که اکثر رقبای ماشین Optima JF نظیر رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات از موتورهای توربوی قدرتمند در کنار گیربکس‌های سریع دابل‌ کلاچ استفاده می‌کنند.

رقیب دیگر خودرو Optima یعنی تویوتا کمری نیز از موتور هیبریدی با قدرت بیش از ۲۰۰ اسب‌ بخار بهره ‌مند است و توانایی حرکتی بالایی را ارائه می‌دهد. در بین معایب کیا اپتیما، این مورد بسیار مهم جلوه می‌کند؛ چون این خودرو حتی در برابر رقبای قدیمی ‌تر مانند نیسان تیانا نیز در سطح پایین‌ تری قرار دارد.

موتور-کیا-اپتیما

عیب دوم: فضای سر

اگرچه نسل چهارم این خودرو فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب دارد، ولی فضای سر سرنشینان عقب در این خودرو چندان رضایت‌بخش نیست و درصورتی‌که سرنشینان ردیف عقبی این خودرو از قدی بلندتر از 180 سانتی‌متر برخودار باشند، در سفرهای طولانی ممکن است این موضوع موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم کند. از نظر کارشناسان، علت اصلی این مشکل در طراحی و درواقع شیب خاص انتهایی سقف این خودرو است.

داخل-کیا-اپتیما

عیب سوم: مصرف سوخت بالا

یکی از معایب اپتیما، مصرف سوخت این خودرو است. Optima JF در هر صد کیلومتر به طور ترکیبی حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما رقبایی مانند رنو تلیسمان، تویوتا کمری و فولکس واگن پاسات به ‌لطف پیشرانه‌های مدرن ‌تر خود، مصرف سوخت کم ‌تری در حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارند.

اگرچه در درازمدت استهلاک و هزینه‌های نگه ‌داری از پیشرانه تنفس طبیعی این ماشین به‌ مراتب کمتر از موتورهای توربوشارژ سایر رقبا خواهد بود و این موضوع یکی از مهم ‌ترین برتری‌های این خودرو در بازار داخلی محسوب می‌شود، اما درمجموع، مصرف سوخت حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر یکی از معایب Optima نسل چهارم محسوب می‌شود.

عیب چهارم: هندلینگ

یکی دیگر از معایب اپتیما بخش هندلینگ آن است. این خودرو نیز مانند خیلی از خودروهای دیفرانسیل جلو و میان‌ رده کره‌ای که از تعلیق‌های ساده استفاده می‌کنند، هندلینگی در حد متوسط دارد. ا

گرچه نسل چهارم این خودرو از نظر راحتی سواری و عملکرد نرم سیستم تعلیق نمره خوبی را دریافت می‌کند، اما چنین موضوعی باعث شده است تا این خودرو عملکرد چندان رضایت‌بخشی در پیچ‌های تند نداشته باشد؛ هم‌چنین این مشکل هندلینگ و پایداری، Kia Optima را در برابر رقبایی همچون رنو تلیسمان، در رده‌ای پایین ‌تری قرار می‌دهد.

البته حضور سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری اپتیما از یک طرف و همین‌طور چالاکی نه‌چندان بالای این خودرو از طرف دیگر، باعث شده است تا خیلی نگران کنترل این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌خم نباشید.

فرمان-کیا-اپتیما

عیب پنجم، لذت رانندگی

Optima نیز مانند بسیاری از ساخته‌های کره‌ای‌ها، در زمینه لذت رانندگی حرف چندانی برای گفتن ندارد. عملکرد فرمان الکتریکی این خودرو گرچه نرم و بی‌تنش است، اما در عوض حس چندانی از جاده را به راننده این خودرو منتقل نمی‌کند و این مساله برای افرادی که لذت رانندگی برای آنها اهمیت فراوان دارد، می‌تواند ناامیدکننده باشد.

در کنار فرمان بی‌حس، عملکرد گیربکس نیز بیشتر اقتصادی و آرام است تا اسپرت و هیجان‌انگیز؛ حتی این مساله در مورد عملکرد پدال‌های پشت فرمان نیز صدق می‌کند. چنین مشکلاتی در کنار عملکرد نه‌چندان رضایت‌ بخش پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو، باعث شده است تا برخی از افراد، مخصوصا قشر جوان پشت فرمان این خودرو احساس چندان رضایت‌بخشی نداشته باشند.

نتیجه گیری

در آخرین بخش از مقاله معایب اپتیما می‌توان گفت که پیشرفت Kia Optima در نسل جدید خود نسبت به نسل‌های قبلی، بسیار قابل ‌توجه و قابل‌ تقدیر است. Kia Optima JF خودرویی است که مزایای بسیاری دارد و مواردی همچون گستردگی خدمات، طراحی جذاب و امکانات متنوع آن، همگی برگ برنده‌های این خودرو در بازار کشور هستند.

با وجود این مزایا، این سدان محبوب کره‌ای معایبی نیز دارد که خریداران باید آن‌ها را مد نظر داشته باشند. به طور کلی، اگر بخواهیم بیش از حد در مورد این سدان جذاب کره‌ای سخت‌گیری نکنیم، می‌توانیم بگوییم که مشکلات کیا اپتیما نسل چهارم یا همان JF بیشتر مورد توجه افرادی است که توانایی‌های حرکتی خودرو و چالاکی آن، اولویت بسیار بالایی دارد و مواردی همچون سواری نرم و امکانات متعدد برای آن‌ها در رده بعدی قرار دارند.

آخر:

امیدواریم که از این مقاله بهره کافی رو برده باشید.
اگر در خرید قطعات کیا اپتیما خود دچار تردید و مشکل هستید استوراستوک این مشکل را برای شما آسان کرده است.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک