آخرین بروز رسانی: 11ام آذر, 1401

نقد و بررسی خودروی هیوندای آزرا

هیوندای-آزرا

نقد و بررسی هیوندای آزرا

هیوندای گرانجور خودرویی در رده خودروهای سایز بزرگ است که با موتور ۳٫۳ لیتری با قدرت ۲۳۵ اسب بخار وارد ایران می‌شد این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته شیفت ترونیک استفاده می‌کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو ۷٫۸ ثانیه است. این خودرو از نظر استاندارد آلایندگی دارای یورو ۴ می‌باشد و برای سال ۲۰۱۱ دچار تغییراتی در ظاهر و موتور شده‌است. نوع لیمیتد آن با موتور ۳۸۰۰ سی سی عرضه شده بود و در حال حاضر حجم موتور این خودرو در مدلهای ۲۰۱۲ به ۳۰۰۰ سی سی کاهش یافته‌است و مدل ۲۰۱۸ این خودرو با موتور ۲.۴ لیتری به ایران عرضه می‌شود.تا پیش از تولید جنسیس این خودرو لوکس‌ترین خودروی تولیدی هیوندای بوده است.

در اواسط دهه 80 شمسی و در زمانیکه کمری‌ گرند، بازار سدان‌های 6 سیلندرهای وارداتی را در اختیار داشت، ناگهان سروصدای یک کره‌ای تازه‌وارد بلند شد؛ خودرویی که خیلی‌ها در ابتدا تصور می‌کردند یک سوناتای جدید است! سال 2006 نخستین سالی بود که ایرانی‌ها با نام آزرا TG آشنا شدند. ابعاد بزرگ، پیشرانه قدرتمند و تجهیزات خوب، 3 ویژگی‌ خاصی بودند که در آن سال‌ها ما ایرانی‌ها از یک هیوندای انتظارش را نداشتیم ولی آزرای نسل چهارم، با همین سه ویژگی‌اش نظر خیلی‌ها را تغییر داد.

استهلاک این خودرو باعث شده تا برخی مشتریان این خودرو، قید قدرت و توانایی فنی جذاب این 6 سیلندر را بزنند و به سراغ مدل‌های 4 سیلندری مانند کمری‌ GLX نسل ششم (XV40) بروند. البته آزرا TG هنوز هم بازار دست‌دوم گرمی دارد به‌خصوص نسخه‌های نیوفیس آن که بعنوان مدل 2011 در بازار کشورمان خریدوفروش میشود. نکته آخر اینکه آزراهای 2009 و 2010 ارزش خرید بیشتری نسبت به آزرای 2006 تا 2008 دارد

چرا که آسان موتور در تیپ‌های فول (تیپ4) این خودرو، چندین آپشن جدید قرار داده که قبلا نبود. مهم‌ترین‌ این آپشن‌ها عبارتند از: دوربین عقب با مانیتور بزرگ به همراه نویگیشن، دی وی دی پلیر و بلوتوث. همچنین مدل‌های 2009 و 10 آزرا، زه سپرها، جلوپنجره استیل، رینگ تخت و چوبکاری تیره رنگ کابین را بصورت استاندارد دارند.

نقد و بررسی هیوندای آزرا 2008

معرفی خودرو

نسل چهارم هیوندای آزرا از سال 2006 توسط شرکت آسان موتور (نماینده رسمی هیوندای) وارد کشورمان شد و با توجه به جای نسبتا خالی سدان‌های نیمه ‌لوکس خوش ‌قیمت در بازار ایران، سریعا با استقبال هموطنان مواجه شد. نسل چهارم هیوندای آزرا در سال 2010 مورد بازنگری فنی و ظاهری قرار گرفت و به‌ عنوان نسخه نیوفیس وارد بازار کشورمان شد که می‌توان آن را به ‌عنوان بهترین نمونه نسل چهارم آزرا قلمداد کرد؛

زیرا علاوه بر ظاهر اسپرت ‌تر، با افزایش توان پیشرانه و کاهش جزئی مصرف سوخت نیز همراه شده است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کامل ‌تری پیرامون نسل چهارم سدان کره‌ای آزرا 2006-2011 به استحضار شما عزیزان و مخاطبان گرامی همراه مکانیک رسانده و آن را از جوانب فنی و ظاهری مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ لطفا با ما همراه باشید.

نقد و بررسی هیوندای آزرا (فضای داخلی)

نوع طراحی فضای داخلی هیوندای آزرا بسیار ساده و عاری از طرح‌های پیچیده صورت پذیرفته و شاید در نگاه اول کمی توی ذوق بیننده بزند. فرم چهارگوش دریچه ‌های تهویه داشبورد و شکل نه‌ چندان جذاب سامانه مالتی مدیا به‌هیچ‌ وجه انسان را به یاد طرح‌های مدرن، جذاب و هیجان‌انگیز امروزی نمی‌اندازد.

با این ‌حال به خاطر داشته باشیم در اینجا با یک سدان نیمه‌ لوکس طرف هستیم که سعی دارد محیطی آرامش‌بخش و درعین ‌حال ساده و بی‌آلایش را در فضایی نسبتا کلاسیک به سرنشینان خود عرضه کند؛ بنابراین نمی‌توان سبک و سیاق طراحی داخلی هیوندای آزرا 2006-2011 را به باد انتقادات آن ‌چنانی گرفت. چه ‌بسا بسیاری از خانواده‌ها و افراد مسن ‌تر که معمولا مشتریان اصلی این‌گونه سدان‌ها هستند، مشکل چندانی با طراحی ساده کابین آزرا TG نداشته باشند؛

البته مطمئنا کمتر جوانی پیدا خواهد شد که از طرح داشبورد این خودرو دچار هیجان‌ زدگی شود. سطح کیفی متریال به‌ کاررفته در ساخت ادوات داشبورد و تودری‌ها نیز در نوع خود مناسب به ‌نظر رسیده و چندان ارزان ‌قیمت جلوه نمی‌کند. کیفیت چرم صندلی‌ها هم گرچه می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند،

اما شاید با گذشت سال‌ها برخی مشتریان ترجیح دهند از روکش‌های جدیدتر موجود در بازار استفاده کند. خوشبختانه به لطف ابعاد بزرگ آزرا سرنشینان می‌توانند با آرامش و فراغ بال در کابین جادار آن حضور پیدا کرده و با محدودیت فضا مواجه نشوند. در بحث امکانات رفاهی نیز باید بگوییم که آزرا TG در حد متوسط ظاهر شده و برخی آپشن‌های رفاهی آن می‌توانند رفاه نسبی را برای سرنشینان به دنبال داشته باشند.

در ادامه به مهم ‌ترین آپشن‌های رفاهی نسل چهارم هیوندای آزرا فول آپشن اشاره شده است: آینه‌ های جانبی تاشونده برقی، سانروف، پرده برقی عقب، مموری آینه، صندلی راننده با تنظیمات برقی 8 حالته به‌علاوه تنظیم گودی کمر، صندلی 4 حالته برقی سرنشین، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی 6.5 اینچی، مانیتور عقب، سیستم صوتی 10 (12) اسپیکر و آمپلی‌فایر، اتولایت، چراغ‌شوی و کروز کنترل.

لازم به ذکر است که برخی از امکانات نامبرده تنها در مدل 2011 این خودرو یافت می‌شوند.

هیوندای-آزرا-گرنجور

نقد و بررسی هیوندای آزرا (بیرون خودرو)

طراحی بدنه هیوندای آزرا نسل چهارم در همان اواسط دهه اول قرن 21 میلادی بسیار چشم ‌نواز و جذاب به ‌نظر می‌رسید؛ این خودرو از طراحی حجیم و خوش‌هیبت بهره‌مند شده که تا حدی یادآور شاخصه ‌های خودروهای لوکس آن دوران است. در شکل ‌دهی نمای ظاهری آزرا نسل چهارم از خطوط نرم استفاده شده است و طراحان سعی کرده‌اند تا به مقدار کمتری از اشکال هندسی گوشه ‌دار در آن بهره ببرند.

چراغ‌ های کشیده با فاصله در دو طرف جلوپنجره جای گرفته و نمایی خونسرد و آرام را برای چهره این خود را پدید آورده‌اند. نمای جانبی نسل چهارم هیوندای آزرا چندان عضلانی به‌ نظر نرسیده و از حجم ‌پردازی‌های اغراق‌ آمیز در آن اثری به چشم نمی‌خورد. همچنین قوس مناسب سقف یکی از نکات مثبت طراحی جانبی هیوندای آزرا 2006-2011 به شمار می‌رود. اولین نکته ‌ای که در بخش پشت نظرات را به‌ سوی خود جلب می‌کند،

چراغ‌ های به‌ هم ‌پیوسته عقب هستند که در تمام پهنای قسمت بالایی درب صندوق امتداد یافته ‌اند. ضمنا همان‌طور که گفته شد هیوندای آزرا تی جی در سال 2011 تحت یک به‌ روزرسانی‌های ظاهری قرار گرفت که از جمله تغییرات حاصل از آن می‌توان به تحولات سپرها، چراغ‌ ها و مه شکن‌ها اشاره کرد. شمایل آزرا 2011 اسپرت‌تر و جسورانه‌تر از مدل پیشین به ‌نظر می‌رسد، با این ‌حال فرم کلی بدنه و طراحی آن دچار تحولات اساسی نگشته است.

به‌طور کل باید اذعان کنیم که طرح بدنه هیوندای آزرا نسل چهارم نسبتا ساده، آرامش‌بخش، کاملا هماهنگ و در نوع خود زیبا به‌نظر می‌رسد و تا حد زیادی می‌تواند مشتریان این نوع خودروهای لوکس را نسبت به پولی که بابت خرید آن‌ها می‌پردازند، راضی نگاه دارد.

نقد و بررسی هیوندای آزرا (رانندگی خودرو)

شاید در نگاه اول و پیش از سوارشدن بر آزرا TG انتظار یک سواری آرام، کم‌ هیجان و عاری از آرایه‌ های اسپرت را داشته باشید اما قطعا پس از رانندگی با این خودرو کره‌ای نظرتان کاملا تغییر خواهد کرد؛ چرا که آزرا 2006-2011 از شتاب مطلوبی بهره برده و توانایی فنی و چالاکی آن بسیار مسرت ‌بخش است؛

به ‌طوری‌ که حتی خریداران جوان این خودرو نیز تا حدی از چابکی آن رضایت دارند. همچنین گرچه موقعیت قرارگیری راننده و ابعاد نسبتا بزرگ پنجره‌ها سطح تسلط فرد را بر بدنه خودرو افزایش داده است، اما به دلیل ابعاد نه‌ چندان کوچک آن باید کماکان حواس راننده، به ‌خصوص حین حضور در ترافیک‌های سنگین کاملا جمع باشد. کیفیت سواری آزرا همان‌ طور که از یک سدان لوکس انتظار می‌رود، عاری از کوبش‌های آزاردهنده سیستم تعلیق است.

عایق‌ بندی کابین نیز در حد مطلوبی ارزیابی ‌شده و تا حد امکان از نفوذ سروصدای اضافی به داخل اتاق جلوگیری به عمل می‌آورد. هماهنگی رضایت ‌بخش پیشرانه و جعبه‌ دنده نیز واکنش سریع خودرو نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز را به دنبال خواهد داشت که در نوع خود بسیار مهیج و خرسندکننده جلوه می‌کند. از سوی دیگر فرمان‌پذیری دقیق، هندلینگ سطح بالا و پایداری مناسب خودرو از جمله عواملی هستند که عبور ایمن از پیچ‌ها و مسیرهای منحنی شکل را فراهم می‌آورند.

داخل-آزرا-2008

نقد و بررسی هیوندای آزرا (موتور)

مدل‌های 2006 تا 2010 هیوندا آزرا از یک پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری نیرویی معادل 235 اسب بخار قدرت و 304 نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کنند که توسط جعبه‌ دنده 5 سرعته اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو می‌شود. با این‌حال مدل 2011 این خودرو علاوه بر تحولات ظاهری، موردبازنگری فنی نیز قرار گرفته و قدرت پیشرانه آن تا 260 اسب بخار و 315 نیوتن‌متر ارتقا پیدا کرده است.

همچنین یک جعبه‌ دنده 6 سرعته اتوماتیک جایگزین نمونه 5 دنده مدل پیشین شده است. شتاب 0 تا صد 7.9 ثانیه، حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی 9.9 لیتر در هر صد کیلومتر، آمار عملکرد فنی آزرا 2011 را بیان می‌کنند.

این در حالی است که هیوندا آزرا 2006 – 2010 دارای شتاب 8.2 ثانیه، حداکثر سرعت 234 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت 10 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده به‌نظر می‌رسد توان فنی آزرا TG به‌هیچ‌وجه موردانتقاد و نکوهش مالکان این خودرو در هیچ‌ کدام از مدل‌های آن قرار نخواهد گرفت.

موتور-آزرا-2008

نقد و بررسی هیوندای آزرا (ایمنی خودرو)

نسل چهارم هیوندای آزرا، 5 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA را در کارنامه دارد؛ بنابراین امنیت بالای آن کاملا تضمین‌شده به ‌نظر می‌رسد؛ وجود تجهیزات ایمنی مناسب در این خودرو نیز مؤید این مطلب خواهد بود. در ادامه به مهم‌ ترین امکانات ایمنی هیوندای آزرا 2006-2011 اشاره شده است: 8 کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ABS، EBD، ترمز کمکی، حسگر فشار باد تایر، حسگرها پارک عقب، سامانه کنترل کشش و پایداری.

مشخصات فنی

  • مدل Azera
  • کلاس خودرو (E-segment) سدان لوکس بزرگ
  • گیربکس 5 دنده اتوماتیک با تعویض دستی (شیفت ترونیک)
  • محور محرک (FWD)دیفرانسیل جلو
  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ V6 / 24
  • حجم موتور (سی سی) 3342
  • قدرت (اسب بخار) 235 /6000
  • گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه) 304 / 4000
  • توان وزنی مخصوص (اسب بخار بر تن) 145
  • توان خروجی مخصوص (اسب بخار بر لیتر) 78
  • حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 230
  • شتاب صفر تا صد (ثانیه) 7.8
  • طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1490/1865/4895
  • فاصله دو چرخ جلو/ دو محور (میلی متر) 2780/1580
  • وزن خالص (کیلوگرم) 1620
  • مشخصات تایر 235/55R17
  • مصرف شهری (لیتر در صد کیلومتر) 15.1
  • مصرف جاده ای (لیتر در صد کیلومتر) 7.4
  • مصرف ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) 10
  • استاندارد آلایندگی Euro 3
  • حجم مخزن سوخت (لیتر) 75

امکانات

  • فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی در عمق و ارتفاع
  • کامپیوتر سفری Trip Computer
  • شیشه های مجهز به سیستم کاهش نور آفتاب
  • کروز کنترل خودکار
  • زه روی سپر عقب
  • کمک فنرهای گازی
  • آینه های بغل با راهنما
  • طراحی چراغ سقف به شکل خطی
  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک دوگانه
  • سیستم صوتی Infinity با هشت بلندگو و ورودی iPod و AUX و قابلیت کنترل از روی فرمان و چنجر 6 تایی و قابلیت پخش mp3
  • شیشه های برقی چهار درب
  • محافظ گل و لای عقب و جلو
  • زیر سیگاری با طراحی جدید

امکانات ویژه

  • برف پاک کن حساس به باران
  • DVD چنجر و نویگیشن
  • پرده عقب الکتریکی با جمع شوندگی خودکار هنگام پارک
  • چراغ زنون
  • گرمکن صندلی جلو
  • روشنایی خودکار چراغهای جلو
  • آینه های جانبی برقی تاشو با گرمکن و راهنما و تغییر زاویه هنگام پارک
  • فرمان و دسته دنده چوب و چرم
  • آینه الکتروکرومیک
  • سنسور پارک عقب
  • صندلی و تودوزی چرم ( درب و کنسول )
  • سان روف برقی دو حالته
  • سیستم ضد قفل ترمز ABS
  • سیستم کمکی ترمز BAS
  • سیستم کنترل پایداری ESP
  • 2حافظه برای صندلی راننده، آینه ها و فرمان
  • رینگ 17 اینچی
  • 8 عدد ایربگ
  • صندلیهای راننده و سرنشین جلو با تنظیم الکتریکی در 10 جهت (4 جهت برای سرنشین)

نقد و بررسی هیوندای آزرا (ارزش خرید)

هیوندای آزرا 2006-2011 به‌عنوان یک سدان نیمه‌ لوکس از ظاهر معقول، کابین جادار، شتاب و توانایی فنی بسیار مناسب و خدمات پس از فروش گسترده بهره می‌برد. بازار خرید وفروش آن نیز نسبتا گرم بوده و معمولا مالکان قادر هستند خیلی زود مشتریان دست‌ به ‌نقدی برای خودرو خود پیدا کنند.

البته مصرف سوخت آن کمی بالا بوده و پیشرانه و جعبه‌ دنده آن احتیاج به مراقبت‌های مداوم دارند که همین امر استهلاک خودرو را اندکی افزایش داده است. بااین‌حال هیوندای آزرا 2006-2011 یکی از معدود مدل‌های نیمه لوکس موجود در رنج قیمت خود بوده و می‌تواند نسبت به رفع نیازهای فردی و خانوادگی مالکانش بسیار مطلوب ظاهر شود.

آخر:

امیدواریم که از این مقاله بهره کافی را برده باشید.
اگر در خرید قطعات خودروی آزرا خود دچار شک و تردید هستید ما به شما استوراستوک را پیشنهاد میکنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا