طریقه درست جا به جایی لاستیک ها با هم
جا به جایی لاستیک ها اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این که عمر آنها را افزایش میدهد، ایمنی را نیز بالا میبرد. در این مقاله خواهیم دید چگونه میتوانیم این کار ساده اما تأثیرگذار را درست انجام بدهیم. چه تصمیم داشته باشید این کار را خودتان انجام بدهید و چه بخواهید آن را به دست یک مکانیک با تجربه بسپارید، بهتر است بدانید چرا این کار را انجام میدهیم.
جا به جایی لاستیک ها، مانند ورزش کردن از جمله کارهایی است که میدانیم باید انجام دهیم اما یافتن زمان دقیق این کار برایمان یک چالش است. به هرحال انگیزه پیدا کردن برای شروع ورزش دشوار است. اما دلایل بسیاری وجود دارد که لزوم جا به جا کردن انواع لاستیک خودرو را پس از سپری کردن مسافت 80000-120000 کیلومتر توجیه میکند.
لزوم جا به جایی لاستیک ها در خودرو
لاستیکهای ماشین نقش بسزایی در عملکرد و ایمنی خودرو ایفا میکنند. از همین رو جا به جا کردن آنها میتواند به حفظ و بهینه سازی حرکت کمک بسیاری کند. در نتیجه حفظ وضعیت لاستیکها و تعمیر و نگهداری از آنها دوام، ایمنی، سهولت حرکت خودرو و افزایش طول عمر لاستیکها را به دنبال خواهد داشت.
نکته دیگری که لزوم جا به جایی لاستیک ها را نشان میدهد فرسودگی است. جا به جایی لاستیک ها باعث فرسوده شدن یکسان آنها میشود بنابراین با این روش لاستیک ها بیشتر عمر میکنند.
اگر لاستیکها به موقع جابجا نشوند و به درستی از آنها مراقبت نشود هزاران کیلومتر از عمر آنها کاسته میشود. به عبارت دیگر میتوان گفت در صورتی که عملیات نگهداری آنها صورت نگیرد عمر لاستیک نصف خواهد شد.
برخی تولیدکنندگان لاستیک جابجایی تایرها را برای اعتبار ضمانت نامه ضروری و لازم میدانند. تولیدکنندگان میدانند که جابجایی لاستیکها باعث عمر بهینه لاستیک میشود.
ضمانت مسافتی که لاستیک میتواند طی کند بر اساس جابجایی لاستیک از سوی تولیدکننده تعیین میشود. بنابراین اگر هرگز لاستیکها را جابجا نکنید و لاستیک دچار فرسودگی شود بعید است که ضمانت کارخانه به شما تعلق گیرد. به عبارت دیگر شما مسئول فرسودگی زود هنگام و هزینه بالای لاستیک جایگزین خود هستید.
هزینه جا به جایی لاستیک ها در مقایسه با هزینه خرید لاستیک جدید بسیار کمتر خواهد بود.
این سرمایه گذاری کوچک با افزایش طول عمر لاستیکها به شما برمیگردد به علاوه امنیت و کارایی خودرو را نیز بالا میبرد. پس از یک دوره طولانی، هزینه ای که صرف جابجایی لاستیک فابریک میکنید کسر کوچکی از پولی است که باید بابت تعویض لاستیکها بدلیل فرسودگی زود هنگام بپردازید.
در برخی نقاط فروشندگان لاستیک برای مشتریهای ثابت خود تخفیف سرویس جابجایی لاستیک را قرار میدهند و حتی تعدادی از آنها این سرویس را رایگان ارائه میکنند.
تایرهای جلو و عقب یکسان فرسوده نمیشوند. دربارهاش فکر کنید. هنگام پارک دوبل، هنگام عبور از پیچها و با هر چرخش فرمان، فشار زیادی به تایرهای جلو وارد میشود.
این فرسایش در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است چون تایرهای جلو نیروی پیشران خودرو را تأمین میکنند، اصطکاک تایر با سطح جاده نیز باعث تولید گرما میشود
همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا تایرهای جلو زودتر از تایرهای عقب فرسوده بشوند و به همین خاطر است که لازم است در طول مدتی که تایرها عمر میکنند، چندین بار جای تایرهای جلو و عقب را عوض کرد تا هم میزان فرسودگی تایرها با هم برابر باشد و هم عمر آنها افزایش پیدا کند.
بهتر است بدانید وقتی گفته میشود “جابجا کردن تایرها” منظور انجام کارهایی است که در بالا گفته شد و جابجا کردن تایرهای یک محور با هم (مثلاً جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایر سمت راننده با سمت شاگرد) کار درستی نیست.
برای این کار دلایل خوبی وجود دارد. آج تایرها با گذر زمان ساییده میشوند و الگویشان تغییر میکند. بسیاری از این ساییدگیها به سیستم تعلیق و بالانس بودن یا نبودن تایرها ربط پیدا میکند و به همین خاطر است که بهتر است تایرهای سمت راست را در سمت راست و تایرهای سمت چپ را در سمت چپ نگه داشت.
در صورتی که اندازه رینگهای جلو و عقب خودرو شما متفاوت است (مانند کرایسلر Crossfire) میتوانید تایرهای چپ و راست یک محور را با هم عوض کنید. اگر الگوی آج تایرها نا متقارن است، یعنی از داخل به سمت خارج فرق میکند، باید آنها را جلو و عقب کنید (و نه چپ و راست).
ولی هر چند وقت یکبار باید تایرها را جابجا کنید؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد. برای اطلاعات دقیقتر میتوانید به دفترچه راهنمای خودرو نگاهی بیندازید ولی بیشتر خودروسازان توصیه میکنند بعد از هر 5,000 تا 10,000 مایل (8,000 تا 16,000 کیلومتر) تایرها را جابجا کنید. یکی از ابزارهای مهم برای انجام این کار، آچار بکس است.
آچار بکسها قیمتهای متفاوتی دارند ولی میتوانید یک دست آچار ارزان قیمت خریداری کنید. در خودروهای مدرن امروزی که از رینگهای آلومینیومی بهره میبرند، داشتن آچار بکس یکی از ضروریات به شمار میرود.
البته بهترین نوع آچار بکسی که برای خودرو شما مناسب است را میتوانید در دفترچه راهنمای خودروتان پیدا کنید. حال که اطلاعاتی کلی در این مورد به دست آوردیم، بیایید وارد جزییات بشویم.
چگونه لاستیکها را جا به جا کنیم؟
اگر آدم فنی باشید میتوانید خودتان جا به جا کردن لاستیکها را انجام دهید.
قبل از جا به جایی لاستیک ها، باید بررسی مبنی بر اینکه لاستیکهای شما هدایتی است یا غیرهدایتی، متقارن هست یا نامتقارن، و یا تنظیمات لاستیک خودروی شما متناوب است یا مساوی انجام دهید. اگر بررسی کردن این موارد برایتان مقدور نیست بهتر است این کار را به متخصص و تعمیرکار خودرو بسپارید.
توجه داشته باشید که سپردن تعویض لاستیکها به دست یک فرد خبره کار هوشمندانه ایست. تعمیرکاران و متخصصان خودرو میتوانند مشکلات بالقوه لاستیک، علائم ناهماهنگی، فرسودگی و عملکرد خودرو و سایر مسائل مربوط به وضعیت لاستیکها را بررسی کنند.
علت جا به جایی لاستیک ها
فرسوده شدن لاستیک حین رانندگی اجتناب ناپذیر است. وسعت فرسودگی به عوامل متعددی از جمله موقعیت لاستیک در وسیله نقلیه بستگی دارد. توجه داشته باشید محور هر خودرو با نیروی بیرونی متفاوتی مواجه است.
برای مثال لاستیکهای جلو در معرض نیروهای شدیدتری نسبت به لاستیکهای عقب قرار دارند. در واقع لاستیکهای جلو در خودروهایی که موتور آنها در قسمت جلو ماشین قرار دارد در مقایسه با خودروهایی که موتورشان در قسمت انتهایی تعبیه شده است زودتر فرسوده میشوند. جابجایی لاستیکها به همسانی فرسودگی در چهار تایر کمک میکند.
اگر در خودروی موتور جلو لاستیکهای جلو جابجا نشوند، و بدون بازرسی بمانند، سریعتر فرسوده میشوند و سرانجام شما دو تایر جلوی کهنه و دو تایر سالم در عقب دارید.
در نهایت شما مجبور به تعویض برخی تایرها خواهید شد. در برخی موارد هر چند ممکن است از عمر لاستیک باقی مانده باشد اما به این معنی نیست که بتواند با لاستیکهای جدید با عمق عاج بیشتر هماهنگ شود.
بنابراین نه تنها لاستیک فرسوده بلکه بقیه لاستیکهایی که عمق عاج کمتری نسبت به دیگر لاستیکهای خودرو دارند را نیز باید تعویض کنید.
فرسودگی ناهموار نیز میتواند روی دوام و حمل ونقل خودروی شما اثر بگذارد. جا به جایی لاستیک ها نه تنها صرفه مالی دارد بلکه امنیت رانندگی شما را نیز تضمین میکند.
کلام آخر
جا به جایی لاستیک ها از کارایی و امنیت خودروی شما محافظت میکند، طول عمر لاستیکها را بالا برده و هزینههایتان را کاهش میدهد. سرویسهای پیشنهادی خودروی خود را بررسی کنید اما در بیشتر خودروهای معمولی شرط استاندارد جابجایی لاستیکها حدوداً هر 80000-120000 کیلومتر یکبار است.
همکاران ما در بخش فروش همواره آماده پاسخگویی به تمامی سوالات ، ابهامات ، همچنین مشاوره و راهنمایی در مورد خرید قطعات و لوازم آکبند اصلی و قطعات و لوازم استوک اصلی تمامی خودروهای کره ای از جمله هیوندای و کیا در تمامی روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 9 شب میباشند.
شما برای دیدن مقالات دیگر به وب سایت ما به آدرس زیر قسمت مقالات سر بزنید.
https://storestock.ir/blog