بررسی کلیه لوازم و قطعات خودروی کیا اسپورتیج
بررسی کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج یک کراس اوور کامپکت است که نسل اول آن در سال 1993 معرفی شد و تولید آن تا سال 2005 ادمه پیدا کرد. بعد از آن نوبت به نسل جدید رسید که در سال 2005 معرفی شد و راه خود را به بازار ایران هم پیدا کرد.
اسپورتیج در آن زمان با موتور 6 سیلندر عرضه شد در حالی که موتور 6 سیلندر بعدا از لیست موتورهای اسپورتیج خارج شد و جای خود را به موتور 4 سیلندر داد و نهایتا موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو در قدرتمندترین نسخه مورد استفاده قرار گرفت.
اما مدل مورد نظر ما، نسل سومی است که در سال 2010 کیا از آن پرده برداری کرد و از سال 2011 به بازارهای جهانی عرضه شد.
این مدل از اسپورتیج هم در سال 2013 وارد بازار ایران شد و با توجه به عملکرد و خاطرات خوبی که برادر بزرگترش از خود به جای گذاشت، و با اتکا به ویژگیهای مثبت خود، توانست در بازار ایران به خودرو محبوبی تبدیل شود.
البته اسپورتیج یک خودرو کامل نبود و وجود برخی نقصها شاید مانع از به وجود آمدن یک شرایط ایدهآل میشد.
استیل جذاب اسپورتیج، ارگونومی خوب داشبورد ، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک که واکنش های خوبی دارد ، عملکرد مناسب ترمزها ، پایداری خوب در پیچ های تند و سرعت های بالا، مصرف سوخت پایین.
نکات منفی کیا اسپورتیج
عملکرد خشک و محکم فنربندی ، پایین بودن کیفیت سواری ، کیفیت نسبتاً پایین مواد مصرفی در کابین ، پایین بودن کیفیت چرم فرمان ، عایق بندی نامناسب اتاق ، سروصدای زیاد کابین کیا اسپورتیج.
امنیت کیا اسپورتیج
نسل سوم اسپورتیج که از طراحی بسیار قوی سود می برد نسبت به نسل قبل خود بسیار زیباتر شده و حالت اسپرت پیدا کرده است. SUV کوچک جذاب کیا از موسسه ایمنی EURONCAP 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است.
نقد کارشناسی کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج یک کراس اوور کره ای است که از سال 1993 میلادی بر روی خط تولید قرار دارد و تاکنون 4 نسل از آن راه به بازار پیدا کرده است. اما مدل مورد نظر، نسل سوم است که موعد رونمایی آن به سال 2010 بازمی گردد در حالی که عرضه آن از سال 2011 در بازارهای جهانی آغاز شد.
کیا اسپورتیج در سال 2013 وارد بازار ایران شد و اکنون به صورت دست دوم قابل خریداری است. اسپورتیج به دلیل ظاهر اسپرت و جذابی که داشت، مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت و موفق شد فروش خوبی را تجربه کند. وجود المانهای مختلف از زبان طراحی کیا در بدنه اسپورتیج به خوبی قابل مشاهده است
به ویژه در نمای جلو با وجود چراغها و جلو پنجره آشنا. اما طراحی سقف اسپورتیج حالتی شیب دار دارد و در انتها به پایین ترین ارتفاع خود می رسد. همین موضوع موجب کاهش چشمگیر فضای سر برای سرنشینان عقب و نیز کاهش حجم فضای بار شده است و کیا در نسل بعدی این نقیصه را برطرف کرد.
طراحی عقب اسپورتیج به گونه ای است که راننده دید زیادی به عقب خودرو ندارد و البته این تنها نقطه ضعف کیا اسپورتیج نیست. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد، کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین و عملکرد سفت و خشک سیستم تعلیق است.
طراحی کابین کیا اسپورتیج کمی قدیمی و خسته کننده به نظر می رسد. کیفیت متریال به کار رفته در کابین چندان مطلوب نیست و پلاستیک به شکل گسترده در داشبورد و بخشهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته. فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب زیاد نیست و ممکن است سرنشینان عقب در مسیرهای طولانی احساس رضایت نداشته باشند.
از مهمترین آپشنهای در نظر گرفته شده برای کیا اسپورتیج میتوانیم به 6 کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS, ESP, DBC و HAC، سانروف پانوراما، استارت بدون کلید، آینه وسط الکتروکرومیک به همراه نمایش تصویر دوربین عقب، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم صوتی اشاره کنیم.
کیا اسپورتیج از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر بهره میبرد که قادر است 177 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به هر چهار چرخ (AWD) انتقال پیدا میکند.
به هنگام رانندگی با اسپورتیج متوجه خشکی سواری و عملکرد نا مناسب سیتسم تعلیق خواهید شد و نباید انتظار یک سواری نرم را از اسپورتیج داشته باشید. در حالی که این کراس اوور به هنگام عبور از پیچها عملکرد خوبی از خود نشان میدهد.
کیا اسپورتیج در حال حاضر در مدل 2013 تا 2016 با قیمتهای بالا در بازار قابل خریداری است و مهم ترین رقبای آن را باید هیوندای ix35 و میتسوبیشی ASX بدانیم.
آخر:
امیدواریم از این مقاله بهره ی کافی را برده باشید.
اگر در خرید قطعات اسپورتیج خود دچار شک و تردید هستید ما به شما استوراستوک را پیشنهاد میکنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات استوک اصلی هیوندای و کیا