معایب نسل های مختلف هیوندای توسان
معایب نسل های مختلف هیوندای توسان
نگاهی کوتاه به هیوندای توسان
هیوندا توسان از محصولات شرکت هیوندای کره جنوبی است که برای اولین بار در سال 2004 معرفی و به بازارهای جهانی عرضه شد. تاکنون سه نسل از این خودرو به بازار عرضه شدهاست و هر کدام از آنها نیز فروش رضایت بخشی را در سطح جهانی و از جمله در بازار خودرو ایران تجربه کردهاند.
این واقعیت را زمانی می توان بهتر مشاهده کرد که برای مثال به بازار خودروهای دست دوم مراجعه کنید و از نزدیک ببینید که هیوندای تسان نسل اول و دوم و کارکردههای نسل سوم در این بازار نقش پول نقد را برای صاحبان آنها دارند.
معایب نسل اول هیوندای توسان
شروع مقاله معایب نسلهای توسان را با توضیحاتی در رابطه با معایب نسل اول آن آغاز می کنیم. همانطور که اشاره شد، نسل اول خودرو هیوندای توسان در سال 2004 معرفی و به بازار عرضه شد. این نسل از هیوندای تا سال 2009 بر روی خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت و پس از آن تولید توسان نسل دوم شروع شد.
نسل اول توسان اشتراکات زیادی با سایر محصولات شرکت هیوندای داشت. این خودرو از سویی بر اساس پلتفرم هیوندای النترا طراحی شده بود و از سوی دیگر اشتراکات فنی فراوانی با میتسوبیشی داشت؛ ولی شباهت آن با کیا اسپورتیج به اندازهای بود که در مجموع میتوانستیم آن را مدلی از کیا اسپورتیج بدانیم. تمام این عوامل دست به دست هم داده و هیوندای توسان نسل اول را به خودرویی ساده و اقتصادی تبدیل کرده بودند.
نسل اول هیونداتوسان از لحاظ طراحی ظاهری یک کراساوور زیبا محسوب نمیشود و سهم چندانی از طراحیهای مدرن، تهاجمی و خشن کراساوورهای امروزی نبرده است. چراغهای بزرگ جلو و مه شکنهای دایره ای و قدیمی ترکیب جذابی را با جلو پنجره کوچک هیوندای توسان به وجود نمیآورند. در نماهای کناری و پشت خودرو هم خصوصیت خاصی وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک کراساوور اسپرت معرفی کرد.
در ساخت اجزای کابین هیوندای توسان نسل اول از متریال بسیار بی کیفیت مانند پلاستیک بسیار سخت و خشک استفاده شده است؛ تا آنجا که این خودرو مخاطب را به یاد خودروهای بی کیفیت داخلی مانند پراید میاندازد. همچنین طراحی داخلی هیوندای توسان نسل اول را نیز میتوان بسیار ساده و قدیمی توصیف کرد. در مجموع، در هنگام حضور در کابین هیوندای توسان، احساس آرامش و آسودگی کراساوورهای امروزی را نخواهید داشت.
توسان نسل اول خودرو پر سروصدایی است، به طوری که در سرعتهای پایین صدای موتور به اندازهای وارد کابین میشود که میتوانید صدای موتور را مبنای تعویض دنده قرار دهید، اما در سرعتهای بالا وضعیت شدیدتر شده و صدای برخورد هوا به خودرو هم بسیار افزایش می یابد و تمام صداها به داخل کابین نفوذ پیدا میکند.
معایب نسل دوم هیوندای توسان
در سال 2010 شرکت هیوندای تولید و عرضه نسل دوم کراس اور هیوندای توسان را شروع کرد. باید اقرار کرد که تغییرات قابل توجهی در نسل دوم این خودرو پدید آورده شدند، اما باز هم خودرو معایب خاص خود را داشت، که در اینجا به آنها اشاره میکنیم.
نسل دوم هیوندای توسان که با کد LM شناخته میشود نسبت به بسیاری از کراساوورهای هم رده از جمله کیا اسپورتیج از سیستم تعلیق نرم تری برخوردار است، اما این موضوع توانسته است بر روی هندلینگ این خودرو تاحدودی تاثیر منفی بگذارد و درواقع هنگام رانندگی در جادههای پر پیچ وخم کنترل هیوندای توسان LM آنطور که باید در دستان شما قرار ندارد.
از دیگر معایب هیوندای توسان میتوان به عملکرد نسبتا کند گیربکس این خودرو در رانندگیهای تهاجمی و پرشتاب اشاره کرد؛ البته عملکرد جعبه دنده 6 سرعته این خودرو برای استفادههای روزمره بسیار مناسب است، اما درصورتیکه اهل رانندگیهای هیجانانگیز هستید، ممکن است گیربکس این خودرو نتواند انتظارات شما را برآورده کند.
اگر بخواهیم در بیان معایب هیوندای توسان کمی سختگیرانه تر عمل کنیم، میتوان به کیفیت نسبتا پایین قطعات پلاستیکی استفاده شده در فضای کابین توسان نسل دوم یا فضای نه چندان کافی ردیف عقب برای نشستن سه سرنشین بزرگسال نیز اشاره کرد،
اما در یک جمع بندی کلی باید گفت که هیوندای توسان نسل دوم در رنج قیمتی خود یکی از بهترین کراساوورهای بازار کشور محسوب میشود و اگر بخواهیم این خودرو را با سایر محصولات هم رده مقایسه کنیم به سختی میتوان معایبی را به این خودرو اختصاص داد.
معایب نسل سوم هیوندای توسان
شرکت هیوندای در سال 2015 نسل سوم هیوندای tucson را با طراحی جذاب تر و به روزتر نسبت به دو نسل قبلی معرفی و به بازار عرضه کرد. این کراساوور در کنار مزایای فراوان از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
قبل از هر چیزی لازم است به شباهت بیش از اندازه هیوندای توسان نسل سوم با هیوندای سانتافه از نظر طراحی خارجی اشاره کرد که ارزش نوآوری طراحان هیوندای توسان را پایین میآورد.
همچنین در طراحی داخلی هیوندای توسان نیز با نوعی سالخوردگی و قدیمی بودن طراحی کابین روبرو خواهید بود که با طراحی ظاهری خودرو هماهنگی چندانی ندارد.
از سوی دیگر هیوندا توسان نسل سوم با پیشرانه 4 سیلندر دو لیتری که توان تولید 155 اسب بخار قدرت و 192 نیوتن متر گشتاور را دارد، به بازار کشورمان وارد میشود؛ بنابراین نباید انتظار چندانی از هیوندای توسان داشته باشید. درواقع موتور هیوندای توسانهای وارداتی به ایران که ضعیف ترین موتور روی این کراساوور است، توان لازم برای حرکت این خودرو یک و نیم تنی را ندارد.
سایت کرمان موتور که هیوندای توسان را به کشور وارد میکند، شتابگیری صفر تا 100 آن را 11.8 ثانیه اعلام کرده است، اما در برخی از تستهای جادهای، هیوندای توسان برای شتابگیری صفر تا 100 به حدود 14 ثانیه زمان نیاز داشته است؛ رکوردی که برای خودرویی در رنج قیمتی هیوندای توسان بسیار ضعیف است.
همچنین میتوانیم به مصرف سوخت هیوندای tucson اشاره کنیم. درست است که طبق اعلام رسمی مصرف سوخت ترکیبی هیوندای توسان نسل سوم با 8.3 در هر 100 کیلومتر برابر است، اما با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشور و همچنین سبک رانندگی، مصرف سوخت این خودرو تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر هم افزایش مییابد؛ یعنی باز هم آماری نه چندان مطلوب.
در کنار تمام موارد فوق، لازم است به قیمت هیوندای توسان در ایران نیز اشاره کنیم. به نظر میرسد نمیتوان ارزش خرید بالایی را برای این خودرو در نظر گرفت. نسل سوم هیوندای توسان در بازارهای جهانی در بازه قیمتی 24 هزار دلار است که قیمت مناسبی برای آن به حساب میآید،
اما قیمت این خودرو در ایران بسیار بالا است و بههیچ وجه تناسبی با قیمت جهانی آن ندارد. برای مثال، در بازارهای جهانی هیوندای توسان و سانتافه اختلاف بسیار زیادی از نظر قیمت دارند، اما قیمت هیوندای tucson در ایران به اندازهای افزایش یافته که اختلاف آن با سانتافه بسیار اندک است.
جمع بندی
هرچند که هیوندای توسان در ظاهر خودروی جذابی برای نسل جوان به شمار میآید، اما در اصل امکانات فنی چندانی برای جلب نظر این قشر ندارد و در مجموع میتوان گفت که قابلیتهای یک کراساوور اسپرت و تهاجمی در این خودرو مشاهده نمیشود. همچنین با وجود قیمت بسیار بالایی که برای هیوندای tucson در نظر گرفته شدهاست، خریداران میتوانند برای خرید نمونه کم کارکرد سانتافه و حتی خودروهایی از قبیل کیا اپتیما JF فول یا تویوتا CHR اقدام کنند.
آخر:
اگر در خرید و تشخیص قطعات اصلی برای خودرو خود دچار مشکل هستید ما به شما راحتترین و سریعترین انتخاب یعنی استوراستوک را پیشنهاد میکنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا