نکاتی در مورد بازار خودروهای کره ای هیوندای و کیا
نکاتی در مورد بازار خودروهای کره ای
درمیان انواع و اقسام وارداتیهای موجود در بازار میهن، خودروهای کره ای و به ویژه ساخته های هیوندای و کیا از فروش نسبتاً بهتری در قیاس با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود برخوردارند. این قضیه بیش از هر چیز به حضور شایان توجه نمایندگان، تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی محصولات این دو برند در جای جای کشور برمیگردد؛
امتیاز مهمی که چه بسا برخی از رقبای قدر آسیایی و اروپایی از آن محروم بوده و عدم آشنایی تعمیرکاران و نبود قطعه، حتی برخی مدلهای لوکس و کیفی آنها را طی این سالها از چشم شماری نه چندان اندک از مشتریان وطنی انداخته است.
در این روزها که اتفاقاً بازار دست دوم های خارجی تا حدی گرم تر از پیش شده، ساختههای قدیمی هیوندای و کیا ازجمله هیوندای سانتافه نسل دوم (مدل ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۱ میلادی)، کیا اسپورتیج نسل دوم (۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰ میلادی) و هیوندای توسان نسل اول (۲۰۰۴ الی ۲۰۱۰ میلادی) و … از اقبال بهتری در نزد عمده مشتریان وطنی سود میبرند.
در این میان، وجه اشتراک اغلب این خودروها استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر (۲.۷ لیتری) و گیربکس عمدتاً ۴ سرعته خودکار است. البته این خودروها در آن دوره با پیشرانههای دیگری هم در بازارهای جهانی عرضه شدند ولی ترجیح وارد کننده وطنی اغلب بر گزینش خودرو با این سری از پیشرانه بود.
استفاده از خودروهای کره ای در دراز مدت
یکی از مهم ترین مسائل سازنده در تصمیم گیری برای خرید یک خودرو، کیفیت و دوام در استفاده دراز مدت است. با اینکه بسیاری از خودروهای کره ای از ظاهری شسته و رفته و مدرن برخوردارند اما باید گفت که همیشه طراحی خبر از سر درون نمیدهد. آنگونه که در بالا خواندید، اکثر خودروهای کره ای از پیشرانه های یکسان و طراحی شده بر پایه ای شبیه به هم استفاده میکنند.
در این میان، پیشرانه های سری دلتا که بیشتر با حجم موتور ۲.۷ لیتری دیده میشود، کمترین بازده در برابر حجم موتور را ارائه میکنند. این پیشرانه اصولاً به موازات جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک هیوندای و کیا با عکس العمل بسیار ضعیف در برابر تغییر دور موتور، ارائه میشود که به دلیل استفاده از ضرایب دنده سبک، نه تنها آنچنان بهینه نیست بلکه ازلحاظ قابلیتهای دینامیکی نیز راننده را اقناع نمیکند.
این موضوع در کنار عدم رعایت زمانبندی سرویسها، اعم از تعویض روغن جعبه دنده (بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر)، تعویض فیلتر روغن (که برای تعویض اصولی باید جعبه دنده از پیشرانه باز شود) و همچنین سرویس کامل که اصولاً در هر ۹۰ هزار کیلومتر انجام میشود و شامل تمیزکاری پوسته داخلی، برنامه ریزی مجدد واحد کامپیوتر و همچنین اجزای دوار داخلی گیربکس میشود، وخیم تر خواهد شد.
همچنین اشکال در مپینگ (برنامه ریزی) واحد کامپیوتر، از دیگر مشکلات شایع در بین محصولات کره ای این سری است.
اگرچه مهندسین کره ای، برای بالا رفتن ایمنی در حال کنترل خودرو، از تجهیزاتی همچون ترمزهای ضد قفل ABS و سیستم کنترل کشش ESC بهره جسته اند، باید گفت که این ادوات الکترونیکی در مواردی دچار مشکل میشوند.
برای مثال، در محصولات SUV و در صورت حمل بار اضافی و همچنین ایجاد فشار مضاعف روی مجموعه انتقال قدرت (خصوصاً دیفرانسیل ها) در اثر بکسل کردن خودرویی دیگر با حجم بار بیش از میزان اعلامی کارخانه، سیستم کنترل کشش شدیداً دچار مشکل شده و به طورکلی از مدار خارج میشود که امری پرخطر به شمار میآید.
با اینکه تمامی خودروهای کره ای وارد شده به بازار ایران از سیستم ترمز ضد قفل هیوندای و کیا استفاده میکنند (به غیر از سیستم ترمز برمبو مورد استفاده روی جنسیس کوپه های سفارشی) اما در صورت بالا رفتن دفعات ترمز گیری، دیسک ها داغ میشوند و در نتیجه خیلی زود دچار تاب روی سطح میشوند. همچنین قفل شدن لنت ها هنگام ترمزگیری شدید نیز در خودروهای کره ای به کرات دیده شده است.
پس میتوان نتیجه گرفت که حداقل کره ای های مجهز به این پیشرانه (۲.۷ لیتری)، ازلحاظ کیفیت مهندسی چندان هم اغواگر نیستند. اگرچه وارد کننده، برای بسیاری از این خودروها می توانست پیشرانههای بهتری نیز انتخاب کند.
در بخش کیفیت قطعات کابین، با توجه به استفاده از مواد اصولاً مصنوعی در ساختار ادواتی همچون تریم چوب، چرم صندلیها، خودرو پس از استفاده نادرست و دراز مدت، در نواحی گوشه صندلیها، چرم دور غربیلک و لیور دنده و البته دکمههای کنترلگر دچار مشکل میشوند،
همچنین به دلیل تعبیه موتور برقی برای ادواتی همچون بالابر شیشهها، سانروف، تنظیم کننده صندلیها و… در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه، از ناحیه سیسم کشی و حتی خود موتور دچار مشکل خواهند شد.
اگر بخواهیم نیم نگاهی به نیمه پر لیوان داشته باشیم، خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی، به ویژه در محصولات هیوندای از امتیازات مثبت کره ایها در بازار ایران به شمار میروند. اگرچه قطعات به کار رفته در سیستم محرکه محصولات کرهای بسیار زودتر و راحت تر از همسانان آلمانی و یا حتی ژاپنی مستهلک میشوند،
اما باید گفت وجود تعمیرکاران زبده و همچنین قیمت پایین تر قطعات یدکی، خودروهای کره ای ،استهلاک درازمدت این محصولات را تا حدی جبران میکند
آخر:
در آخر خودروهای کره ای با وجود معایب گفته شده در مقایسه با رقبا از بازار فروش بسیار بهتری برخوردار هستند و دارندگان این خودروها مشکلی برای فروش و خرید خودروهای خود ندارند.
اگر در خرید قطعات اصلی استوک خودروهای کره ای دچار تردید یا مشکل هستید ما به شما استوراستوک را پیشنهاد می کنیم.
استوراستوک واردکننده قطعات اصلی استوک هیوندای و کیا